Dalam aku membaca berita itu di sini, masih kedengaran gedebum-gedebam di merata-rata kampung, samada di kampung ini atau kampung-kampung sekitar. Kuatnya bagaikan mereka tidak kisahpun dengan kejadian sadis yg telah berlaku, yg setahu aku adalah kejadian pertama di sini (terengganu) Ramadhan tahun ini. Ataupun mungkin mereka tidak tahupun tentang kejadian itu, atau ibu bapa mereka tidak ambil peduli untuk melarang mereka.
Aku bercerita berdasarkan pengalaman. Bukan pengalaman terkena mercun, atau bunga api, atau apa. Tak. Aku bukannya berani sangat untuk bermain mercun-mercun segala ni, walaupun bunga api yg apinya cantik beribu bintang tu, yg artis-artis selalu main dalam rancangan hari raya dalam tv tu. Yang apinya tersembut ke depan sahaja tu, aku berani la sebab yg tu apinya tidak kena tangan. Tupun pegang hujung-hujung jer.
Ini pengalaman berhadapan dan dikelilingi budak-budak bermain mercun. Sungguh, aku tidak suka dengan meriam buluh yg bunyinya aku rasa boleh menyebabkan aku sakit jantung. Sangat mengejutkan ok. Memandangkan belakang rumah ini adalah baruh dan tiada kediaman melainkan sebuah rumah yg hanya menunggu masa menyembah bumi, tempat itulah dulu menjadi sasaran untuk budak-budak melancarkan meriam buluh mereka. Masa itu Aisya kecil lagi dan of course aku menjerit juga pada mereka supaya bermain jauh-jauh.
Sekarang, aku dengar pula mak bercerita ada berlaku perbalahan antara mak bapak budak yg bermain mercun dengan mak budak yg dilarang bermain mercun. Budak yg bermain mercun tu bermain sekitar rumah mak budak yg dilarang bermain mercun. Marahnya dia (yg umurnya muda dari aku) sehingga menyerang rumah mak bapak (yg lebih tua banyak dari aku) budak yg bermain mercun.
Aku tak ambil peduli sangat as long diaorang tak main sekitar rumah ni, sudah cukup rahmat. Cuma aku terfikir juga, mak ayah budak yg main mercun tu cam langsung tak kisah anaknya main mercun yg dibuat sendiri dengan buluh tu Meriam buluh la tu! Diaorang tak risau ke putus tangan ke, kaki ke cam berita-berita yg pernah berlaku tahun-tahun sebelum ini. Ni lagi la, pecah kepala tu!Kesian sungguh, budak yg tak bersalah jadi mangsa.
Walaupun malam ni agak kurang bunyi mercun (mungkin sebab dah lewat malam), aku harap pihak polis mengambil langkah yg lebih ketat mengawal keadaan. Baru ni aku ada terbaca kat mana ntah perihal polis rondaan di tambah bilangannya bagi mengawal keadaan di bulan puasa ni. Tapi yg silapnya di sini, kot polis-polis tu sendiri seronok melayan budak-budak main mercun. Ishh.. macam-macam la.
Iklan
Aug 22, 2010
Aug 19, 2010
Catatan 9 Ramadhan
Assalamualaikumm...
Aku agak kecewa dengan ramadhan kali ini. Kecewa dengan diri sendiri yg nampaknya agak lemah dan lembap. Ada separuh lagi ramadhan dan aku cuba perbaiki diri.
Petang tadi dalam perjalanan pulang, perut sakit sekali. Ya, gastrik menyerang lagi setelah sekian lama tidak singgah kerana aku selalu beringat untuk menjaga makan minum. Alasannya mudah. Waktu sahur awal pagi tadi, aku cuma menjamah sepotong pisang sira. Aisya juga makan sepotong. Sedang semalam, makan untuk berbuka hanya sedikit kuih kemudiannya tidak makan apa-apa lagi. Akibat terlalu mengantuk, aku malas hendak makan nasi ketika bersahur.
Perut terasa bagaikan pusat ditarik rapat menyentuh tulang belakang. Kemudiannya seperti ada satu urat perut diregang dan ditarik kuat tidak mahu dilepaskan. Aku terus memandu pulang biarpun sakitnya seperti memaksa aku berhenti sahaja di tepi jalan. Teringat suatu ketika dulu, aku pernah diserang sakit yg sama ketika berjalan-jalan di sebuah pusat membeli belah di Kuala Lumpur. Aku terduduk di kerusi dan tidak mampu untuk berdiri.
Aku berharap perkara itu tidak akan berulang. Aku sangat sedar, ianya salah diri sendiri. Kerana mengikut nafsu sungguh. Mengantuk.
Benci ah.
Aku agak kecewa dengan ramadhan kali ini. Kecewa dengan diri sendiri yg nampaknya agak lemah dan lembap. Ada separuh lagi ramadhan dan aku cuba perbaiki diri.
Petang tadi dalam perjalanan pulang, perut sakit sekali. Ya, gastrik menyerang lagi setelah sekian lama tidak singgah kerana aku selalu beringat untuk menjaga makan minum. Alasannya mudah. Waktu sahur awal pagi tadi, aku cuma menjamah sepotong pisang sira. Aisya juga makan sepotong. Sedang semalam, makan untuk berbuka hanya sedikit kuih kemudiannya tidak makan apa-apa lagi. Akibat terlalu mengantuk, aku malas hendak makan nasi ketika bersahur.
Perut terasa bagaikan pusat ditarik rapat menyentuh tulang belakang. Kemudiannya seperti ada satu urat perut diregang dan ditarik kuat tidak mahu dilepaskan. Aku terus memandu pulang biarpun sakitnya seperti memaksa aku berhenti sahaja di tepi jalan. Teringat suatu ketika dulu, aku pernah diserang sakit yg sama ketika berjalan-jalan di sebuah pusat membeli belah di Kuala Lumpur. Aku terduduk di kerusi dan tidak mampu untuk berdiri.
Aku berharap perkara itu tidak akan berulang. Aku sangat sedar, ianya salah diri sendiri. Kerana mengikut nafsu sungguh. Mengantuk.
Benci ah.
Aug 18, 2010
Adik beradik kamu berkahwin, apa perasaan kamu?
Eh, ini bukan cerita bila akak, abang atau adik kahwin, kemudian kamu pun terliur nak kahwin sama. Tak, bukan. Ini tentang perasaan sebagai adik beradik. Yer la kan, selama ini adik atau akak atau abg kamu tu tempat kamu bermanja atau bergaduh dan yg memeriahkan suasana setiap hari. Ataupun mungkin yg selalu diharapkan utk ke kedai membeli gandum kerana kamu hendak membuat jemput-jemput tapi dah siap-siap potong bawang, siang bilis, baru kamu sedar gandum dah habis. Ataupun bila rumput sekeliling rumah dah panjang hinggakan kamu sendiri takut hendak berjalan dalam rumput kerana bimbangkan ular, ada dia (abang atau adik) yg rajin menyembur racun hingga ranap semua rumput-rumput termasuk pokok bunga kamu.
Jadi, bila tiba-tiba kamu melihat dia dengan seorang perempuan, berbincang seolah-olah perkara penting akan berlaku, terdetik sesuatu di hati kamu.
Nanti bila dia dah kahwin, siapa yg boleh diharapkan untuk ke kedai atau meracun rumput?
Sedih jugak kan.
Jadi, bila tiba-tiba kamu melihat dia dengan seorang perempuan, berbincang seolah-olah perkara penting akan berlaku, terdetik sesuatu di hati kamu.
Nanti bila dia dah kahwin, siapa yg boleh diharapkan untuk ke kedai atau meracun rumput?
Sedih jugak kan.
Subscribe to:
Posts (Atom)