Iklan

Sep 7, 2011

Gabungan Draf-Draf Terdahulu

Assalamualaikum...

Ya, Nampak sangat kan sekarang aku sudah tidak punyai idea lagi untuk menaip entri. Aku taip skit, kemudiannya aku berhenti dengan niat nanti akan disambung lagi. Tapi kemudiannya itu tidak datang-datang sehingga entri tersebut masuk ke tong draf. Maka hari ini aku berniat pula nak gabungkan draf-draf tu semua jadi satu entri. Tidak pasti ini pun akan dipublish atau tidak nanti.


 


 

Tak Puas Cuti Raya – 4/9/2011

Cuti raya seminggu sudah tamat semalam. Hari ini pagi-pagi bangun bersiap untuk menghantar Aisya ke sekolah dan kemudian balik semula melayan makan pagi biskut dan kek raya. Nasi lemak ada tapi tidak teringin pula. Kemudiannya baru bersiap-siap tukar baju (sarungkan jubah sahaja tadi), sapu bedak, gincu semua, pakai tudung , sambil melayan anak saudara yang paling kecik.

Oh yer, bercakap pasal biskut raya, tahun ni paling banyak aku buat biskut raya. Seingat aku, aku pernah buat pengakuan dulu di sini bahawa aku adalah seorang yang tidak pandai buat biskut. Nasib baik sahaja, akan sedaplah biskut yang aku buat. Tapi nasib baik itu jarang munculnya.. T__T

Biasanya keras macam batu baling ke dinding pun tidak pecah barangkali. Ibaratnya begitulah. Tak pernah la lagi aku baling biskut yg aku buat ke dinding.


Tahun ni biskut raya yg aku buat 'ok' belaka. Ok jer la, nak kata sedap kan ibarat masuk lift tekan sendiri. Semua resepi adalah hasil pencarian membuat research di internet, di blog-blog masakan yang melambak. Aku print siap-siap letak kat dapur, sekali dengan resepi-resepi lauk-pauk dan kek-kek yang biasanya aku simpan. Bila tak ada idea nak masak apa, aku akan godek-godek resepi dalam laci tu atau belek-belek buku masakan yg bertambun. Bila dikatakan research, memang betul-betul aku buat research, siap dengan praktikalnya sekali bukan teori semata. Contohnya aku akan buat comparison antara beberapa resepi Biskut Samperit, apakah perbezaan Biskut Dahlia dan Biskut Bunga Cina, dan kalau untuk Biskut Suji, adakah memang wajib kita letak minyak sapi. Sebab itulah untuk raya ini ada beberapa jenis Biskut Samperit dan Biskut Suji aku buat. Testing punya pasal.

Tentang cuti, memang la fitrah manusia, tidak pernah puas dengan apa sahaja. Kalau dah mula bercuti, akan terasalah ketidakpuasan hati untuk memulakan hari-hari bekerja semula walaupun dah cuti seminggu dan kerja-kerja pejabat menambun di meja. Macam aku sekolah dulu-dulu (masa tingkatan 1 hingga 3), aku tidak suka Khamis dan Sabtu. Khamis, sebab esoknya cuti sedangkan aku sedang berseronok ke sekolah setiap hari, dan Sabtu sebab esoknya sekolah sedangkan aku sedang seronok tidak ke sekolah. Hahaha... Sungguh, itu yang aku rasa. Tapi bila dah kerja, hari Khamis adalah hari yang paling ditunggu-tunggu. Hehe..


 


 

Terakhir Sebelum Syawal – 25/8/2011 (Khamis)

25 Ramadhan 1432 Hijrah, entri terakhir sebelum Syawal menjelang. Kalau dah sebulan Ogos pun hanya ada beberapa entri sahaja di sini, apatah lagi hujung-hujung Ramadhan ni kan. Hehe... Entah kenapa sepanjang Ramadhan, setiap hari pun boleh dikatakan tekan new post, kononnya nak taip entri baru. Adakalanya taip separuh, kemudian terbengkalai hingga petang. Tapi biasanya, kosong begitu sahaja hingga akhirnya pangkah jer laman tu. No idea sangat-sangat... tak tahu kenapa. Kemarau idea barangkali.

Entri ini sebenarnya untuk membuat ucapan hari raya. Aku nak mengucapkan selamat hari raya kepada semua pengunjung blog ini yang beberapa orang sahaja ini, samada yang kenal aku ataupun tidak. Manalah tahu sekiranya ada ayat-ayat aku di sini yang mengguris hati kalian tanpa sedar aku. Ataupun tuturkata aku yang menikam hati kalian tanpa niat (bagi yang kenal aku). Memang setakat ini, tak pernah lagi aku berniat nak sombong, nak tikam belakang, nak berkurang ajar, atau berselisih faham dengan sesiapa. Kalau aku terbuat tanpa niat, maafkan aku, zahir dan batin. Semoga hari-hari kalian sentiasa di sinari cahaya kebahagiaan.


 


 

Banyak – 22/8/2011 (Isnin)

Memang banyak lagi.

Bukannya apa, bila semua dah balik kampung dengan anak-anak dan suami atau isteri masing-masing, rumah akan menjadi kecoh yang amat. Kekecohan yang jarang-jarang itu memang sekejap-sekejap meriah juga. Tetapi bila dah berlama-lama menjadi kesusahan juga pada penghuni tetap rumah di kampung. Lebih-lebih lagi bila dah dekat nak sambut hari raya ini.


Langsir nak kena gantung. Rumah perlu kemas dan tidak bersepah. Majalah-majalah, buku-buku yang banyak-banyak itu, nak kena simpan betul-betul. Halaman kena sapu, sampah sarap kena bakar. Hari pula, ada dua hari sahaja di hujung minggu. Mana nak buat biskut raya lagi, nak menjahit manik dekat baju raya Aisya lagi. Itu, bilik air tu.. kena berus dan sental kasi berkilat. Lepas tu, petang-petang kena memasak. Fuhhh.. letih memang letih. Tapi sebelum rumah penuh dengan anak-anak saudara dan mak bapak diaorang, lebih baik selesaikan semuanya dulu.


Tapi, itu lah, ada dua hari sahaja kosong di hujung minggu.

Dalam dua hari kekosongan di hujung minggu itu, aku masih sempat menyiapkan jahitan manik di lengan baju Aisya, untuk dua pasang. Ingatkan nak jahitkan untuk lengan baju kurung hitam aku juga, tapi sehingga ke hari terakhir sebelum raya, banyak sangat aktiviti memasak menyebab masa cukup singkat untuk mengadap baju. Cantik jugak jahitan manik aku. Hehe.. belajar sendiri2 dengan tengok di internet dan anak jiran buat. Nanti aku ambik gambar dan upload kt sini. Bye.


 

Aug 16, 2011

Rojak

Begitulah diibaratkan perasaan saya hari ini. Seawal 6.30 pagi di rumah, perasaan tenteram sahaja sebab malamnya saya tidur awal, dan cukup. Juga tidak diganggu mimpi pelik-pelik. Lena di bawah sinaran sang bulan 15 Ramadhan jam 10.30 malam.


Seperti biasa ber'jeans' dengan orange sweater, memandu Kancil putih ke sekolah Aisya yang cuma berjarak 3 minit dari rumah. Bukan memilih, walaupun seronok bermotor Modenas buruk ayah membelah sejuk pagi sambil menikmati cahaya matahari pagi yang baru menjenguk, saya lebih yakin memandu kereta. Mana tidaknya, saya menunggang motor semula selepas berehat dari menunggang selama lebih 10 tahun! Inipun belum cukup sebulan pun lagi saya kembali menunggang. Gara-gara bateri Kancil 'kong' dan tidak berganti, serta malas nak bawa keluar En. Elly pusing depan sekolah, saya memberanikan diri kembali menunggang motorsikal.


Apabila parking semula si Kancil lebih kurang 3 minit kemudian, mundar mundir dulu di laman. Kalau ada buah durian yang jatuh tergolek, kutip dulu (pokok durian ada sepohon di tepi rumah). Kalau ada bunga mawar merah berkembang mekar, jenguk-jenguk dulu dan ambil bau. Wangi. Kalau ada bunga melur, kutip semuanya dan letak di atas peti sejuk di dapur. Semerbak baunya di ruang dapur. Kalau rajin pula, letak bunga melur dalam uncang kain jarang yang biasanya dapat ketika kenduri, yang diisi dengan telur atau gula-gula tu. Kemudian menikmati udara segar pagi di tepi tingkap di dapur sambil borak-borak dengan mak yang sedang menyiram pokok sayur-sayurnya. Memang tenang suasana pagi sepanjang bulan puasa tahun ini.


Pagi ini saya ada mesyuarat tapak di JPP, UniSZA Gong Badak. Tetapi memandangkan masih awal, saya memandu ke pejabat dulu. Pen drive yang sedia pasang di dalam kereta pagi ini, memutarkan lagu itu. Ye, lagu yang membuatkan saya tiba-tiba teringat pada seseorang yang jauh. Jauh di mata, terkadang menjengah di hati. Perasaan tenang bertukar menjadi sayu, serta rindu. Lamanya tidak melihat dia. Lamanya tidak terkenang padanya.


Memang. Lagu-lagu ini bisa mengganggu gugat perasaan. Kalau dengar lagu rancak, maka perasaan kita gembira, bersemangat memulakan hari. Sekiranya kita layan lagu sayu pagi-pagi, maka perasaan kita mungkin suram, muram. Atas diri sendiri pula untuk switch perasaan kita. Kekadang boleh saja. Adakalanya tidak juga.


Sayu dan sepi saya tidak lama. Walaupun ambil masa juga memandu ke Gong Badak dari Kuala Ibai, ditemani pula lagu-lagu indon yang kebetulan mengambil giliran di MP3 player kereta, saya switch perasaan saya kepada perkara-perkara yang indah. Memang biasanya apa yang kita nak sangat-sangat, yang itulah paling sukar untuk kita dapati. Dan yang kita mahu lari dari, yang itulah mudah menghampiri kita.

Kan.

Aug 11, 2011

Pelik-pelik la nama kuih terengganu


Saya yang anak jati Terengganu ni pun kekadang rasa pelik, apa lagi orang luar Terengganu. Tadi kawan-kawan ada sebut tentang badak berendam, jadi aku dengan pengetahuan yang aku ada dan rasa betul sebagai anak jati Terengganu dan menetap pula di Terengganu, bagitau la kat diaorang yang badak berendam itu kita orang Terengganu panggil 'asam gumpal'.

Sebutan orang kampung, 'Asang Gupal'. Okay lagi bunyinya. Tapi bila kita tukarkan kepada bahasa melayu betul, jadi asam gumpal. Hehe..

Bila cari di google image, taip asam gumpal, memang keluar 'asang gupal' seperti gambar di bawah. Ianya berintikan kacang hijau, dan kuahnya rasa lemak2.






Tapi, bila taip badak berendam, yang keluar adalah kuih ini. Berwarna hijau (bukan daripada biji sagu) dan nampak macam inti kelapa. Macam inti tepung gomak. Eh..eh, dah lama tak nampak kuih tepung gomak. Hahaha...



Ok, adakah aku salah selama ini, asam gumpal dikatakan badak berendam? Ataupun sememangnya di terengganu, asam gumpal memang badak berendam?

Kemudiannya ada jumpa juga gambar ini bila anda taip badak berendam. Badak yang tengah syok berendam. Hahaha.... Ini baru real badak berendam.





Daripada topik asam gumpal atau badak berendam, beralih ke kuih beronok sagu. Perkaitannya? Kedua-duanya diperbuat daripada biji sagu. Tapi beronok sagu Terengganu, biasanya berwarna merah, tidak berkuah dan digaulkan dengan nyor yang diparut.

Jadi aku cubalah cari kat Google Image, beronok sagu. Orang Terengganu sebut, 'wwonok sagu'. Bila jadi beronok sagu, kelakar pun ada bunyinya. Yang keluar adalah gambar berikut.


memang ini wwonok sagu terengganu


dan juga yang berikut...


argghhh.. aper tu?? memang aku tengok rasa geli. Bila aku klik link gambar tu, rupa2nya ianya adalah sejenis binatang laut, yang cuma (mungkin) di jumpai di Langkawi. Dan ianya dijadikan kerabu, sebagai gambar di bawah..

kerabu beronok.

.. lebih kurang macam kerabu perut lembu jugak la kot. Aku pun tak tahu, tak pernah tahu. Ni baru tahu.


Sekian.

Nota kaki : Maaf tak letak link ke blog2 atau web2 yg meletakkan gambar tersebut. Aku cuma copy kat google image.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...