Iklan

Aug 11, 2011

Pelik-pelik la nama kuih terengganu


Saya yang anak jati Terengganu ni pun kekadang rasa pelik, apa lagi orang luar Terengganu. Tadi kawan-kawan ada sebut tentang badak berendam, jadi aku dengan pengetahuan yang aku ada dan rasa betul sebagai anak jati Terengganu dan menetap pula di Terengganu, bagitau la kat diaorang yang badak berendam itu kita orang Terengganu panggil 'asam gumpal'.

Sebutan orang kampung, 'Asang Gupal'. Okay lagi bunyinya. Tapi bila kita tukarkan kepada bahasa melayu betul, jadi asam gumpal. Hehe..

Bila cari di google image, taip asam gumpal, memang keluar 'asang gupal' seperti gambar di bawah. Ianya berintikan kacang hijau, dan kuahnya rasa lemak2.






Tapi, bila taip badak berendam, yang keluar adalah kuih ini. Berwarna hijau (bukan daripada biji sagu) dan nampak macam inti kelapa. Macam inti tepung gomak. Eh..eh, dah lama tak nampak kuih tepung gomak. Hahaha...



Ok, adakah aku salah selama ini, asam gumpal dikatakan badak berendam? Ataupun sememangnya di terengganu, asam gumpal memang badak berendam?

Kemudiannya ada jumpa juga gambar ini bila anda taip badak berendam. Badak yang tengah syok berendam. Hahaha.... Ini baru real badak berendam.





Daripada topik asam gumpal atau badak berendam, beralih ke kuih beronok sagu. Perkaitannya? Kedua-duanya diperbuat daripada biji sagu. Tapi beronok sagu Terengganu, biasanya berwarna merah, tidak berkuah dan digaulkan dengan nyor yang diparut.

Jadi aku cubalah cari kat Google Image, beronok sagu. Orang Terengganu sebut, 'wwonok sagu'. Bila jadi beronok sagu, kelakar pun ada bunyinya. Yang keluar adalah gambar berikut.


memang ini wwonok sagu terengganu


dan juga yang berikut...


argghhh.. aper tu?? memang aku tengok rasa geli. Bila aku klik link gambar tu, rupa2nya ianya adalah sejenis binatang laut, yang cuma (mungkin) di jumpai di Langkawi. Dan ianya dijadikan kerabu, sebagai gambar di bawah..

kerabu beronok.

.. lebih kurang macam kerabu perut lembu jugak la kot. Aku pun tak tahu, tak pernah tahu. Ni baru tahu.


Sekian.

Nota kaki : Maaf tak letak link ke blog2 atau web2 yg meletakkan gambar tersebut. Aku cuma copy kat google image.

2 comments:

  1. assalam aya

    Kalau kuih muih tu semuanya saya makan tapi kalau jamu saya dgn kerabu beronok tu ... hehehe kuar balik kot.

    ReplyDelete
  2. wassalam...

    Saya kurang mkn kuih muih manis ni. Kalu beronok tu.. errr.. lg la tk mkn kot.. hahaha..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...