Iklan

Aug 28, 2012

Raya dan Tok Wan

Bismillahirrahmanirrahim...


Ada hikmahnya saya tinggal di kampung. Banyak nikmatnya saya tinggal dengan kedua ibu bapa. Memang, dalam apa-apa sahaja keadaan, ada baik dan buruk akibatnya. Tapi yang buruknya, kita bersangka baik sahajalah, dan berserah pada-Nya.


Saya hanya punya seorang lagi nenek yang dipanggil Tok Wan. Kedua-dua datuk dan nenek sebelah ayah, semuanya sudah lama meninggal dunia. Yang paling terkemudian sekali adalah datuk sebelah mak yang meninggal ketika saya di SERATAS, Taiping. Tinggallah tokwan seorang diri dirumah yang sudah diubah suai, dibesarkan oleh pak saudara yang paling akhir berkahwin pada usia 40, dan rumah diubahsuai mengikut kehendaknya tanpa mengambilkira tokwan yang makin tidak larat untuk berjauhan dengan bilik air. Padahal, selepas berkahwin dengan orang Perak pak saudara terus menetap di sana, pulang sesekali sahaja.


Pada saya, adalah bertuah sekiranya dapat merasakan dan menikmati sentuhan orang-orang tua pada kita. Bukan sahaja mak ayah, tapi tokwan ataupun tokki yang berusia hampir satu abad. Kulit tua mereka yang kendur dan berkedut seribu, mana ada tempat lain nak cari. Nak-nak bila tokwan tolong picitkan kepala kita yang berdenyut-denyut bila balik kerja. Syurganya... Hehe...


Tahun ni, tokwan beraya dengan kami. Ini pertama kali. Biasanya rumah mak saudara yang hanya beberapa langkah sahaja jaraknya dari rumah tokwan yang tokwan tumpang berbuka, bersahur dan berhari raya dulu. Bila pertengahan bulan Ramadhan tokwan menyatakan persetujuannya untuk tinggal berpuasa di rumah kami, ayah menahan tokwan sehingga raya tiba. Lagipun, pak saudara yang kahwin dengan orang Perak tu, tak balik tahun ini. Atas alasan yang saya tak boleh terima langsung. Tokwan memang makan banyak, tapi tokwan kurus sahaja orangnya. Tokwan memang hendak makan sedap-sedap, tapi ayah tak kisah. Tokwan memang kuat berleter, tapi di rumah kami tokwan banyak diam dari berkata-kata.


Kata saya, biarlah tokwan nak makan banyak dan sedap-sedap, kita layankan sahaja. Biar tokwan nak berleter berkarung-karung, kita biar sahaja 'melodi' itu masuk telinga kanan keluar ikut telinga kiri. Tokwan dah tua. Kita nanti, bila tua.. entah macamana perangai kita pun tak kita tahu. Dah la kita keturunan tokwan. Mungkin lebih teruk. Mungkin lebih ramai anak cucu tidak suka. Tapi harap-harap tidaklah.


Tokwan pun sedar juga, 'Orang tua berkedut seribu dan tak ada bagi hasil macam tokwan, tak ada orang suka lagi'.

"Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya". (Al-Isra': 23)


2 comments:

  1. Betul tu...layan saja semua kerenah orang tua, datuk nenek kita..berbaktilah kepada mereka selagi mereka masih ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la... Kot2 nanti bila mereka dah tak der, baru kita rindukan leteran mereka tu. Sebenarnya pot pet pot pet mereka seharianlah yg menghidupkan hari-hari kita sebenrnya. :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...