Iklan

Oct 9, 2012

Adik Balik Kampung

Bismillahirrahmanirrahim...

Malam semalam, mak sampai dari Kuala Lumpur jam 11 lebih dengan adik ipar dan anak saudara yang dipanggil adik. Kebetulan adik ipar kerja luar (outstation) dan adik terpaksa ditinggalkan dikampung selama dua minggu. Patutlah hari itu, adik cakap (di telefon), "Alang, adik nak balik tampung (kampung)".. Dia pelat lagi, umur dia baru 3 tahun, tapi dia cakap banyak. Sama macam abangnya ketika baru pandai bercakap, setiap jawapan akan disusuli dengan soalan. Jenuh hendak menjawab!

Jadi, hari ini sudah hari kedua adik di sini. Dia tidak menangis sedikitpun, walau sesekali dia bertanya pada neneknya, "nenek, kenapa papa lambat balik kerja?", semalam.

Malam tadi, adik tidur antara saya dan Aisya. Dah lama tidak tidur dengan budak kecik, saya yang kerap terjaga, bukannya dia. Bimbang dia menangis cari papa atau mamanya, atau seluarnya basah sebab kencing banyak (pampers penuh), ataupun takutkan saya yang tidak terjaga ketika dia hendakkan susu. Jam 4 pagi, saya terjaga apabila terasa ada yang memerhati. Rupa-rupanya dia menjenguk muka saya, mungkin hendak minta susu atau mungkin hendak check siapakah yang tidur sebelah dia ini. Cepat-cepat dia kembali letakkan kepala apabila saya membuka mata. "Adik nak susu?", saya bertanya dan dia cuma mengangguk. Jam 4 pagi, saya bangun buatkan susu untuk budak kecik selepas hampir 4, 5 tahun meninggalkan aktiviti sebegitu. Aisya tidur, langsung tidak terjaga. Hahaha...

Nampaknya dia tidaklah bosan sangat dikampung, tanpa abang dan baby (adik bongsunya). Sekejap-sekejap dia menjenguk ciknya di bilik yang sedang bermain game di telefon, sekejap pula berlari jenguk kakak-kakak sepupunya yang menonton tv di depan. Kemudian bertanya bermacam-macam soalan pada tokki pula di bilik. Akhirnya duduk sebelah saya di dapur, "Alang nak buat aper tu?" "Kenapa alang tumbuk tu?" "Kenapa alang potong tu?"

"Cam mana ni, adik tak nampak", dia bersungut ketika saya memasak. Nak tak nak, terpaksa dukung. Mujur dia kurus. Oh ya, azam saya (kononnya) hendak buat dia berisi sedikit selama dua minggu dia dikampung. Tapi untuk sehari dua ni, kurang berhasil. Dia sangat kurang makan.

Papa dia telefon dua tiga kali sehari. Mama dia juga, telefon setiap pagi. Nampaknya mama dan papa yang lebih-lebih 'menangis' terpaksa tinggalkan adik di kampung. Hahahaha.... 


2 comments:

  1. Kata orang...biasanya suami lebih rindukan anak daripada isterinya..betul ke? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitulah apa yg saya nampak pada adik dan adik ipar saya. Hehe...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...