Iklan

Oct 23, 2012

How To Be Creative

Bismillahirrahmanirrahim....

Minggu ini tak banyak kerja, minggu lepas juga. Makanya kerja saya adalah membuang masa sahaja, hampir 6 jam sehari. Mungkin hanya 2 jam sahaja saya 'berkerja' dengan sebenar-benar kerja. Bukan tak ada kerja langsung, menyusun dan mengemaskini fail juga, adalah kerja. Mengemas meja ini juga kerja. Tetapi saya ni pelik sedikit, masa kerja banyak itulah saya lagi suka tambah kerja. Susun fail, kemas meja, sapu sampah, update blog (masa kerja banyak selalunya idea juga melimpah ruah!), dan macam-macam. Tak cukup plak waktu dari 8.30 pagi hingga 5.00 petang tu.

Haa... kalau tengok blog ni selalu berentri baru, itu tandanya saya tengah banyak kerja. :D

Hari itu, terjumpa benda ni semasa berkunjung ke blog fatin suhana.


Dan saya rasa banyak yang benar tentang cara untuk menjadi kreatif di situ. Terutamanya tentang 'try free writing'. Suatu ketika dulu, saya seorang yang kreatif. Soft board tepi papan hitam depan kelas, sejak sekolah rendah, banyak terdapat hasil idea kreatif saya. Sayalah tukang hiasnya, saya juga tukang buat jadual waktu dan duty roster. Hingga ke kelas matrikulasi di SERATASpun, masih hasil kekreatifan tangan ini membuat duty roster yang terpampang di depan kelas. Bagaimanapun sejak dijinakkan dengan komputer, samada handwriting, atau free writing, ianya sudah jarang dilatih lagi. Bermula sejak bertukar pengkhususan daripada arkitek kepada pengurusan pembinaan tahun 1996, lebih-lebih lagi semenjak bekerja. Asyik menghadap komputer dari pagi ke malam. Sesekali menghadiri mesyuarat, akan terhasillah beberapa garapan kreatif atas kertas minit mesyuarat di antara catatan-catatan ringkas butir perbincangan. Hahahaha...

Surround yourself with creatife people, itu juga salah satu cara berkesan untuk menjadi kreatif. Ataupun untuk melatih diri supaya kekal kreatif. Saya percaya seorang yang kreatif, akan sentiasa teruja untuk mencuba sesuatu apabila melihat sesuatu yang kreatif atau yang menarik perhatian. Contohnya, pernah dulu saya berkawan (sekejap, kemudian lost contact begitu sahaja) dengan seseorang yang berkawan baik dengan pelukis-pelukis di CM, Kuala Lumpur. Selepas bekerja, saya sering mengikut dia berkunjung dan melawat kawan-kawan dia di sana. Akhirnya saya mendapat tahu rupa-rupanya dia merupakan graduan arkitek dari universiti luar negara. Ya... dia mendekati orang-orang yang berseni, supaya rasa cintanya pada seni dan kekreatifannya tidak pudar.

Cara yang lain-lain tu, saya rasa biasa sahaja. Kreatif, sama juga seperti seni, saya percaya bukan sesuatu yang boleh dipelajari, tetapi merupakan anugerah. Cuma, yang penting ialah bagaimana menggilap atau menggunakan anugerah itu, supaya ianya tidak pudar. 


Saya rasa, saya perlu sesekali meninggalkan komputer untuk kekal kreatif. Pada saya menggunakan tangan adalah lebih cepat untuk menghasilkan sesuatu secara kreatif!

Oh, semenjak disedarkan oleh tip-tip di atas, saya mula kembali melukis, menconteng, menulis di atas buku nota, sambil mengajar Aisya membuat matematik atau sambil menonton tv. :D

2 comments:

  1. Contengan di atas adalah kerjatangan Su? kalau yer...then memang Su ada "creative stroke".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer Khairul.. hasil contengan beberapa bulan sekali. Melakar/menconteng kerja2 yg perlu diselesaikan...takut terlupa, parah nanti!

      "Creative stroke?" Sorry kekdg blur ngan term mat saleh ni.. hahaha..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...