Iklan

Nov 29, 2012

Catatan Perjalanan I - Pulau Pinang

Bismillahirrahmanirrahim...

Ogos 1999 adalah merupakan kali terakhir saya menjejakkan kaki di pulau  itu. Ketika itu saya sudah bekerja, di sebuah firma swasta di Kuala Lumpur. Kerana banyaknya cerita pahit dalam hidup saya, maka saya telah membuat keputusan untuk melupakan. Kenangan, kenalan, yang manis, yang pahit, semuanya. Tahun 2007, saya pernah terserempak seorang sahabat yang pernah rapat tahun 1996 di Penang, tapi saya tertanya-tanya siapa dia, bagaimana saya kenal dia. Memang, saya betul-betul melupakan dan hampir 'hilang ingatan' tentang semua kenangan di sana.


Dalam beberapa tahun ini, baru saya punya kekuatan untuk kembali mengimbau kenangan lama itu. Dan kembali merapatkan perhubungan persahabatan dengan kawan-kawan lama, melalui facebook. Walaupun sekadar menggunakan medium alam maya, ternyata bila kita fikir positif, hasilnya Insya-Allah positif juga. Sahabat yang pernah terserempak dengan saya itu, sudah beberapa kali mengajak saya join pengembaraannya dengan suaminya (suaminya juga merupakan 'geng lepak' kitaorang dulu), tapi dulu saya seperti takut untuk membuat keputusan positif. Beberapa bulan lepas, untuk kesekian kalinya dia mengajak saya mengikuti rombongan percutian, dan kali ini saya tidak berfikir panjang lagi.


Penang Bridge, pertama kali kot saya 'jejak' dengan kereta (kereta kawan) dan dalam hati, saya terasa bangga dapat 'jejak' lagi di sini. Dari atas jambatan ini, boleh nampak the second bridge yang dalam pembinaan. Langit biru seolah-olah mengalukan kunjungan semula selepas 13 tahun. Dalam bangga, berdebar-debar pun ada, tak tahu kenapa.


USM, menyambut saya dengan kelainan yang banyak amat. 4 Tahun di sini dulu, seperti tiada pula dalam kamus hidup saya. Sangat-sangat terasa perbezaannya.

Tasik Harapan nampak suram, dan semacam terbiar. Mungkin sebab masa itu adalah masa cuti. Tapi ia seperti mengembalikan sedikit ingatan. Disitu saya, Ta dan Asma sering petang-petang mengambil angin, bersila atas rumput sambil bercerita macam-macam.    




Desa Kembara, tahun pertama saya tinggal di asrama ini. Jauh yang amat dengan school saya. Di meja itu dulu, kami (saya, Sedi, Ta, Asma, Za, Abe Kairo - itu sahaja yang saya masih ingat) selalu lepak bersama. Malah disitu juga kami menyambut hari jadi dan bertukar-tukar hadiah.




Cafe Desa Kembara. Err... di situ, di salah satu meja di situ, saya dating untuk pertama kali dengan pakwe pertama, Sham namanya. Hahaha... Saya dah lupa nama itu, tapi Za (kawan saya itu) ingat plak. Agaknya sebab dia yang selalu jadi tukang panggil saya, memaklumkan yang Sham menunggu saya di situ.







Di sini juga tempat lepak kami, dan biasanya kami lepak di sini malam-malam. Bersila atas tar tu sambil tengok langit. Bangunan asrama yang hujung tu, belum wujud lagi masa tu. Sebelah situ, semuanya bukit-bukit sahaja. Tengah-tengah lepak, datang pak guard perambat kami, jadi kami pun 'blah' pula ke depan usm, pergi Sg. Dua pekena teh tarik kat kedai mamak. Hahahaha...




Ni school saya dulu. Tempat yang paling banyak memorinya saya lupakan, lupa terus. Tak ingat langsung. Apa saya belajar dulupun saya tak tahu. Betapa saya belajar untuk exam semata. Haishh...

Saya tak sempat berjalan sangat di Penang. Pusing-pusing mengutip serba sedikit memori yang tercicir, kami kembali ke BM. Sebabnya, petang itu saya akan memulakan episod baru dalam hidup saya, menaiki bas rombongan ke Phuket, Thailand.

Saya bukannya hendak berjalan sangat sebenarnya, saya hanya mahu lari dari kebiasaan. Mencabar diri mencipta pengalaman baru. Lagipun, bila lagi kan. Ok, nanti saya sambung perkongsian saya seterusnya. Phuket, Thailand.

4 comments:

  1. dapat stay kat pulau jerejak pun orait jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa.. pegi la. tgk2 gambr kt internet, kt situ dh cantik sekrg..

      Delete
  2. Salam Su,
    wahhh bestnya jejak kampus lama kan..
    saya pernah menginap di desa aman selama dua minggu beberapa tahun lalu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam LW,
      best.. dan sayu juga. macam terbyg2 segala yg pernah dilalui di sana dulu, walaupun dh byk kenangan yg luput dr ingtan..

      kawan saya menginp kt desa aman dulu, dan disitulah saya selalu lepak. :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...