Iklan

Nov 28, 2012

My Version - Puding

Bismillahirrahmanirrahim...

Puding, antara makanan kegemaran saya. Bukan agar-agar yer, atau jeli. Pada saya, yang rupanya jernih itu, tidak dicampurkan susu, walaupun ada yang dicampurkan telur atau buah-buahan, tetap saya panggil agar-agar. Jeli pula, yg kecil-kecil comel semuanya saya panggil jeli. Puding adalah agar-agar yang telah dicampurkan susu atau santan yang menukarkan warna jernih kepada keputihan, yang rasanya lembut dan adakalanya seperti cair dimulut. Oh... masing teringat puding tembikai susu di sebuah hotel di Melaka, ketika menghadiri seminar sekitar tahun 2001. Ketika itu saya masih bekerja di Kuala Lumpur. Dan saya itulah puding paling sedap pernah saya rasa.


Jadi, selepas itu saya belajar-belajar buat puding. Dulu-dulu, selalu sangat buat. Lebihan buah betik atau nangka atau apa sahaja yang sesuai, selalu saya tukarkan menjadi puding. Tapi, biasalah, kerajinan saya memasak atau membuat pencuci mulut selalunya bermusim. Hahaha....

Puding karamel yang merupakan percubaan pertama menggunakan susu pekat manis. Resepi daripada blog nanirostam, tapi buat separuh adunan jer. Menjadi dan sekejap sahaja, licin!

Puding nangka, menggunakan lebihan isi-isi nangka yang sudah tak termakan. Banyak sangat, sebab buahnya besar.

Puding susu campur buah naga (dragon fruit). Daripada buah naga yang tak pernah susut berbuah depan dan belakang rumah.

Cara saya membuat puding, adalah sangat ringkas. Sukatan adalah main agak-agak, sebab selalunya saya menggunakan serbuk agar-agar jenama Nona, dan selalunya juga saya membuat separuh peket sahaja. Nak buat banyak-banyak takut terbiar lama dalam peti ais, dah lama kan dah tak teruja nak makan.

Bahan-bahannya :
Serbuk agar-agar
Air
Gula
Susu cair / susu segar
Telur (sebiji) + sesudu tepung jagung
Buah (apa-apa sahaja)

Cara-caranya :
Masak serbuk agar-agar dengan air dan gula, sampai gula tu hancur. Masukkan susu. Bila dah mendidih, perlahankan api, masukkan telur yang dikacau sebati dulu dengan tepung jagung. Buah yang dah dipotong, susun jer dalam bekas, tuang adunan puding dalam  bekas tu.

Kalau nak guna buah yang dihancurkan seperti nangka atau betik, campurkan buah-buah yang dah dipotong dalam blender, masukkan susu cair / susu segar, campurkan telur sekali dengan tepung jagung. Mesin hingga hancur. Bila adunan agar-agar dah mendidih, perlahankan api dan masukkan adunan buah ke dalam adunan agar-agar. Biar sekejap, padamkan api, tuang dalam bekas, dah sejuk simpan dalam peti ais.

Kalau puding roti (selalu juga buat sebab nak habiskan roti yang hampir expired), saya selalu campak-campak sahaja semua roti yang dah dicarik-carikkan kedalam blender. Sama juga, mesin sekali dengan telur, tepung jagung dan susu. Tapi apabila dah masukkan dalam periuk, masa nak padamkan api, saya letakkan sesudu mentega. Kacau sekejap hingga mentega tu cair. Saya tak tahu apa fungsi sebenarnya mentega tu. Nak bagi gebu kot.

Bila dah keras, boleh ngap! Hahahaha....

Oh yer... saya pernah buat puding ubi keledek.. sangat sedap, dan saya suka. Ianya menggunakan ubi keledek yang dah direbus. Lain-lain tu saya rasa sama saja kut. Dah lupa, dah lama buat tu.


Entri ni, dibuat atas permintaan dua orang pengunjung blog ini, KA dan LW. Terima kasih kepada anda berdua, sudi melayan blog saya yang tak semenggah mana ini. :D

Entri ini juga, dibuat sebab ada satu lagi permintaan. Minta resepi. Hahaha...

Ok... jumpa lagi di next recipe entry.

4 comments:

  1. Yaayy..nak buat puding nanti...cuma tengah pikir nak pakai buah apa yer...hmmmm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Err.. apa kata cuba buah yg pelik2 skit.. yg jarang orang buat.. hehe.. nak bg idea pun, tak mari lak idea ni..

      Delete
  2. saya memang suka puding. nak-nak puding roti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. puding roti la paling senang nk buat sebnrnya.. dan memang sedap. kan.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...