Iklan

Dec 12, 2012

Ada Apa Pada 121212

Kononnya hari ini ramai yang hendak cipta  sejarah. Almaklumlah, tarikhnya cantik teratur. Aku, tak sedarpun tentang tarikh. Pagi-pagi lagi dah bersiap untuk ke Paka, begitupun emosi semalam masih tersisa dan aku memandu dalam perasaan kurang tenang ditemani sepi.

Bila keseorangan begitu, lagilah tertekan perasaan. Rasa nak berhenti saja bila tengok ombak menghempas pantai dengan ganas dalam hujan renyai. Nak jerit kuat-kuat pada laut yang kabur, tidak tahu apa-apa, kononnya biar lepas segala rasa yang terbuku lama. Tapi kaki terus menekan pedal minyak, masih ada tanggungjawab dan amanah perlu dijalankan, daripada sibuk nak buat benda bodoh itu. Ya, aku telan lagi segala rasa pahit hidup.

Aku ingatkan aku sudah tiada rasa. Menghindari diri dari menyayangi untuk elak hati daripada dilukai. Betapa aku takut dan serik pada rasa kehilangan, sehingga aku bencikan 'pengharapan'.

Adakah kita sebenarnya, semuanya memang berpura-pura? Seperti yang sering dikata orang, hidup yang sementara ini hanya lakonan dipentas dunia. Dan kita masing-masing berlakon menunjuk watak baik-baik belaka, sedang hakikatnya kita ada sisi hitam yang mengejar bagai bayang-bayang.

Kita hidup dalam penafian ke, atau sebenarnya kita yang menafikan perasaan?

3 comments:

  1. Salam Su,
    kedua-duanya ya...kita hidup dalam penafian dan kadangkala kita menafikan. Saya yakin pada satu tahap Su akan terbiasa dengan keadaan itu akan mengikut saja arus yang terjadi pada ketika itu. Pada satu tahap kehidupan tiada apa lagi yang perlu dirisaukan...seperti air yang terkurung dalam retakan pada celah-celah batu, ia akan tetap mencari jalan keluar walaupun hanya setitik yang mampu melepasi rekahan itu. Dan begitu juga kita. Kalau saya berada di tempat Su, laut adalah lokasi terbaik untuk meraih satu ketenangan yang tiada sebarang gangguan. Alam ada kalanya sangat memahami akan sesuatu yang berlaku kepada makhluk seperti kita...harap Su peroleh kekuatan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam LW,
      Sebab dah terbiasa itulah, adakalanya hidup terasa kosong tanpa 'rasa'. Maka dijalanilah hidup seadanya, hingga tiba2 terhantuk, dan tersedar. Dan ibarat air yg mampu keluar itu, walaupun setitik ianya mnyedarkan tentg hakikat hidup. Betapa jauhpun kita lari, hakikat itu masih mampu mengejar.

      Laut, pada su suatu misteri yg menakutkan. Serius, su selalu membaygkan yg pelik2 bila dekat dgn laut. Ironinya, dalam takut, ada rasa tenang itu terbit, bila merenung laut lepas yg biru terbentang. :)

      Delete
    2. Salam, kalau nak cuci-cuci mata jemputla jenguk-jenguk blog saya ada long sleeve maxidress & jubah cotton denim yang stylish leh pakai g pejabat, kuliah, atau jalan2 saje.

      -->http://hiasanterindahstore.blogspot.com/

      Tq ye:)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...