Iklan

Dec 4, 2012

Catatan Perjalanan II - Phuket, Thailand

Bismillahirrahmanirrahim...

Ini pertama kali saya mengikuti rombongan bercuti, sepanjang umur saya mulai membayar zakat fitrah sendiri. Perasaan, berdebar-debar juga pada mulanya. Saya tak ada pasangan, samada untuk diajak duduk sebelah menyebelah dalam bas, atau duduk sebilik apabila di sana nanti. Sejak belajar di universiti lagi, memang saya sudah biasa ke sana ke mari bersendirian. 'Lone ranger', kata orang. :) Jadi kali ini juga, saya serahkan segalanya kepada ketua rombongan. Berdebar-debarnya, sebab ini pertama kali saya mengikuti rombongan percutian dan juga keluar dari Malaysia. Saya memang langsung tidak peduli untuk mengetahui serba-sedikit tempat lawatan, atau apa-apa yang perlu dibawa. Saya hanya 'terjah' sahaja, kerana saya rasa lebih suka begitu.

Di sekolah ini kami naik bas memulakan percutian. Kami kumpulan pertama yang naik bas.

Dan saya tidak sangka akan timbul rasa suka bila dapat kenal orang-orang yang diluar bidang kerja saya. Rasa seronok pula. Memandangkan kawan saya adalah cikgu sekolah manakala suaminya adalah bekas cikgu yang dah jadi pegawai di pejabat kokurikulum negeri, maka ramai ahli rombongan adalah cikgu, staf di sekolah atau dari pejabat kokurikulum negeri. Hanya saya seorang yang terkeluar dari bidang pendidikan. Hehe...

Oh ya, memang sejak akhir-akhir ini saya rasa seronok pula dapat kenal / kawan yang diluar bidang. Contohnya, kawan blogger atau kawan chatting saya. Walaupun tak pernah berjumpa, tapi saya tetap rasa seronok. Dan hakikatnya juga, sudah lama sebenarnya saya tak ada kawan baru atau kenalan baru. Hidup saya selama ini hanya berputar di sekitar manusia-manusia yang sama, sehinggakan tokey gerai makan pun dah kenal sebab asyik-asyik nampak muka ni sahaja. Hahaha...

Dapat duduk tepi tingkap, yeayy!! Rasa macam budak-budak pun ada bila cepat-cepat naik bas sebab nak duduk tepi tingkap. Atau saya seorang yang rasa begitu?? Sebelah saya seorang kakak yg merupakan boss kantin sekolah. Dia duduk sebelah saya pun sebab dia dan kawan-kawan semua 3 orang.
Kami bertolak tu, waktu petang sekitar jam enam. Kemudian bas berhenti di beberapa perhentian 'mengutip' ahli rombongan. Rupa-rupanya pula ada tourist guide bernama En. Kabir bersama kami. Maaf, saya jakun. Hahaha... Dia bercerita serba sedikit tentang apa yang perlu dibuat di border nanti, tempat-tempat yang akan kami lawati dan tentang Thailand. Tapi katanya apabila di Thailand nanti, tugasnya akan diserahkan kepada seorang tourist guide Thailand. Ianya adalah undang-undang di Thailand bahawa mana-mana rombongan ke sana (dengan bas terutamanya) wajib mengambil / menggunakan tourist guide mereka. Kami sampai di sempadan (Danok) sekitar waktu Maghrib, tujuh lebih rasanya. Lepas cop passport, sebelum kembali ke bas, kami pergi makan dulu dan membuat panggilan terakhir ke Malaysia, lebih spesifik ke Terengganu, err.. lebih tepat lagi kepada anakanda tersayang, sebelum talian Celcom hilang ditelan jarak dan waktu. Hehe....

Inilah tourist guide yang orang Thailand tu, Pak Kasim namanya. Orangnya hensom, ada janggut sejemput, pandai buat lawak (dah memang skop kerja dia barangkali supaya tourist tak bosan), tapi cakapnya, bahasa Indon! Dia tidak pandai berbahasa Melayu, tapi boleh berbahasa Indonesia, kerana katanya dia belajar dulu di Indonesia. Mendengar dia bercerita tentang Thailand, membuatkan saya teringat bahawa saya pernah bercita-cita hendak menjadi pemandu pelancong dulu-dulu. Hehe..

Perbezaan waktu antara Thailand dengan Malaysia adalah satu jam lebih awal. Kalau jam saya menunjukkan pukul 7 pagi, bererti 6 pagi di sana. Di waktu itulah kami berhenti di sebuah stesen minyak yang ada R&R (lebih kurang) untuk mandi (basuh muka je pun sebab tiada bilik mandi) dan solat subuh (di surau yang agak luas tetapi sejadah-sejadah yang ada berbau air kencing kucing!). Kami juga bersarapan di kedai-kedai yang bertanda halal di situ. Oh ya, sekitar jam 3 pagi sebelum itu kami telah berhenti di sebuah masjid untuk jamak maghrib dengan isyak.

Perhentian itu dikelilingi bukit-bukit tinggi dan gondol. Ada kedai makan berderet-deret, tetapi hanya beberapa buah kedai sahaja bertanda halal. Saya hanya minum sebab kenyang dengan karipap yang cikgu-cikgu itu bawa dan agih-agihkan dalam bas.

Pukul berapa ntah, baru kami sampai ke Phuket, yang rupa-rupanya adalah sebuah pulau seperti Pulau Pinang, tetapi jambatannya daripada tanah besar Thailand adalah pendek sahaja (saya baru tahu, selama ini saya membayangkan pantai sahaja bila orang sebut Phuket - pasal kes Tsunami tu).

Phuket Gateway, 'T'nya telah jatuh barangkali (ye la, takkan mereka saje2 nak buang 'T' plak kan!)

Destinasi pertama di Phuket, kilang t-shirt yang t-shirtnya murah dengan kain berkualiti. Pemiliknya adalah orang melayu dan bercakap melayu. Saya borong terus baju t-shirt budak untuk semua anak-anak saudara termasuk anak sendiri sebanyak 11 helai (percuma 1). Malas dah nanti nak kena fikir baju untuk diaorang.

Destinasi kedua, kilang gajus. Yang dalam botol merah tu adalah jus buah gajus, dan saya tidak berani mencuba. Hehe.. Malah saya tidak membeli apa-apa di sini kerana pertamanya saya rasa setakat kacang gajus berbagai perisa adalah sesuatu yang biasa sahaja, dan keduanya, sebab saya tidak suka membeli makanan kalau melancong ke mana-mana. Hehe...

Destinasi ketiga kami yang dalam keadaan busuk tidak mandi, adalah kilang batu permata. Disini juga ramai yang hanya mencuci mata, melihat keindahan permata yang berkilau, dengan harga yang berkilau juga, serta penyambut tetamu yang lagi berkilau-kilau. Hahaha... Seksi beb!

Lepas makan tengahari yang tidak sedap, kami terus bergerak ke hotel. Bel Air Mansion namanya. Tengah-tengah pusat bandar Phuket. Mandi, solat, berehat sekejap dan turun semula jam 4 petang untuk melihat matahari terbenam di Promthep Cape. Oh ya, saya duduk sebilik dengan Saras, seorang guru pendidikan khas di sekolah yang sama dengan kawan saya. Dia seorang yang peramah, jenis 'lone ranger' juga nampaknya, dan berbangsa India.

Promthep Cape yang sangat indah. Angin juga sesekali bertiup kencang. Ramai pelancong yang datang ke situ semata-mata hendak melihat matahari tenggelam. Ianya adalah di puncak bukit, dan di bawah sana ada pulau, bukit bukau di kejauhan serta laut terbentang. Di mana yer agaknya di sini ada tempat yang seakan-akan begitu?

Bila matahari sudah terbenam, maka kami pun pulang ke 'sarang'. Hehe.. Selepas maghrib, keluar semula untuk mengisi perut, dan melihat-lihat bandar Phuket yang penuh di mana-mana sahaja dengan Mat dan Minah Saleh.

Pantai Patong yang lengang di awal pagi yang lembap selepas hujan. Oh yer, perkara pertama yang saya perasan apabila di Thailand ialah kabel elektriknya sangat berselerak, berserabut, malah ada yang meleret ke tanah. Di mana-mana sahaja memang begitulah pandangannya. Itu saya, bersama Saras sewaktu makan malam di Kusuma Restaurant yang ada bendera Malaysia, pemiliknya orang melayu dan tomyam di situ sedap yang amat.

Phuket, tiada yang istimewa sangat pada saya selain daripada Promthep Cape itu. Ianya tempat yang penuh dengan 'kekotoran' di mana-mana. Mat Saleh yang mabuk, arak di mana-mana, pub dan kelab yang menayangkan 'thai girl show' bersepah-sepah. Kesan tsunami yang pernah melanda Phuket suatu ketika dahulu, ialah pembangunan yang lebih dahsyat dari sebelumnya, begitu menurut kata Pak Kasim. Pada saya juga, cukup sekali saya ke sana. Sekurang-kurang saya tahu apabila orang bercerita.

Next.. errr.. saya pun lupa tentang apa. Hehe.. Babai dulu.

1. Wahhh...seronok tak? Saya tak ingat bila last sekali pergi phuket..mungkin 10-12 tahun yang lepas.

1. Ianya seronok dan teruja melihat tempat orang. Tapi kalau ada yang mengajak lagi, mungkin tak pergi dah. Cukup sekali. :D

2. Salam Su,
    Saya pi Phuket dan Krabi awal 2012 yg lalu...tapi saya pi naik cruise. Seronok kan jumpa ramai orang baru dalam hidup dan berkenal-kenalan. Boleh dapat ramai kawan dan kalau nak ravel lagi, senang. Kalau saya pi KT saya roger Su ya..bila nak mai windsor?

1. Salam LW,
      Sesekali buat begitu seronok juga, kan. Mai la KT, Su ada jer kat sini. Email jer contact no. kat email add su kat profile tu. Sbnrnya plan nk gi KL jugak buln ni, tapi tak pasti jadi ke tak. Tiba2 cam byk sgt benda nk kena setelkan. Hahaha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...