Iklan

Dec 11, 2012

Catatan Perjalanan III - Phang Nga Bay

Bismillahirrahmanirrahim...

Pulau-pulau itu berselerakan, daripada batu kapur dengan pokok sedikit-sedikit, atau hanya pokok bakau tumbuh melata, rapat-rapat dan subur. Ianya suatu pandangan yang selama ini hanya saya tonton di tv. Dan saya membayangkan anaconda sedang berenang di bawah bot, menunggu masa sesuai untuk menerkam mangsanya. Malah ketika lalu di celah-celah pokok berdekatan jeti, saya meninjau ke atas dahan untuk melihat sekiranya ada seekor dua ular sawa. Itu cerita yang selalu diceritakan, tetapi saya tidak pernah nampak di depan mata. Kecuali.. yer kecuali ianya benar ketika saya berumur sekitar 7, 8 tahun dulu, ular sawa besar yang saya tengok melilit batang pokok kelapa dekat dengan buahnya, di belakang rumah itu, adalah suatu realiti dan bukannya fantasi atau mimpi seorang budak yang suka baca buku cerita dongeng. Err.. mungkin realiti sebab saya boleh ingat tentang itu hingga sekarang. 

Di Phang Nga Bay, kami di bawa menaiki bot panjang yang boleh memuatkan 40-50 orang, di bawa mengelilingi pulau-pulau kecil dan besar, dan menghampiri James Bond Island. Sayangnya James Bond Island atau Pulau Paku itu sudah mengambil yuran masuk sejak beberapa bulan yang lalu, dan pakej lawatan kami tidak termasuk dengan yuran itu. Dan sayangnya juga, ketika itulah juga kamera saya mula buat perangai. Bergegar dan tidak mahu hilang gegarannya. Maka terlepaslah saya peluang untuk merakamkan gambar James Bond Island. 

Dibelakang Pak Kasim yang berspek hitam itu ialah terowong di lautan. Jaraknya cuma mungkin sekitar 500 meter sahaja dan agak lebar. Bumbungnya rendah dan boleh nampak dengan jelas stalaktit yang berjuntaian.

Kemudian kami ke Pulau Panji pula, untuk makan tengahari dan membeli hasil kraftangan penduduk pulau itu yang sebenarnya bukannya tinggal di pulau tetapi di rumah terapung. Di atas pulau yang ruang tanahnya hanyalah sedikit, hanya ada sebuah masjid dan tanah kubur sahaja. Oh ye, di situ juga dengar khabarnya ada sekolah terapung, tetapi memandangkan sibuk dengan mutiara yang menyinarkan mata, maka tidak sempat ke mana-mana pun, menjamu mata sahaja selepas menjamu perut. Hahaha....

Pulai Panji, bumbung berwarna merah adalah untuk restoran, hijau untuk kedai, biru untuk rumah. Err... saya agak ajer. 

Saya cuma menjamu mata, tetapi tidak menjamu tangan dengan plastik-plastik penuh berisi hasil belian. Saya cuma beli dua utas gelang tangan mutiara, dengan harga RM 10 dan RM7.


Oh... dah pertengahan bulan Disember. Saya seperti rasa cemas, sebab tahun depan Aisya dah darjah lima!

2 comments:

  1. Kak Su, bestnya dapat p Phuket. Ila tak penah sampai lagi sana. InsyaAllah ada rezeki nak p gak. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaa.. ksu lg jeles ngan Ila. Cam nk terkuar bijik mata tgk gambr2 kt korea tu! Jeles tau.. hahahaha..

      Phuket is nothing without Promthep Cape dan Phang Nga Bay ni.. hehe...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...