Iklan

Jan 15, 2013

Aku Yang Ketinggalan

Bismillahirrahmanirrahim...

..aku rindu pada langit biru...


Teruk betul.. Dah dua minggu di tahun dua ribu tiga belas, belum lagi menulis betul-betul di sini. Sekarang bila hendak bercerita, idea pula tidak berapa nak elok kelancarannya. Hai... macamanalah ya, azam yang satu ni nak lancar.

Oh.. Bagus betul kenyataan Shaheizy Sam apabila ditanya tentang jodoh, 'Perkahwinan adalah suatu tanggungjawab yang berat dan bukannya main-main.' Malah dia juga mendambarkan seorang perempuan yang selalu bisa membuatnya rasa tenang dan tidak suka memaksa.


Sangat berbeza dengan kebanyakan lelaki yang berkahwin hanya untuk melampiaskan nafsu tanpa memikirkan tanggungjawab yang bakal dipikul. Malah zaman sekarang, kebanyakan lelaki atau mak-mak para lelaki ini lebih suka mencari bakal isteri atau calon menantu yang berkerja. Alasannya mudah, boleh menumpang senang. Terbalik dan songsang sangat daripada fitrah asal kejadian manusia bernama lelaki ini. Haishh...


Dah, cukuplah topik pasal kahwin. Walaupun dalam 'senarai perkara yang ingin dilakukan tahun ini', itu antara sasarannya. Tapi ianya masih samar-samar, antara jelas dan tidak, antara berani dan takut. Tapi aku nak cari lelaki yang macam Shaheizy Sam itu, yang menganggap perkahwinan adalah suatu tanggungjawab yang besar dan bukannya sekadar suatu perjudian sahaja. Dan aku, sekiranya aku berjaya mencapai sasaran yang satu itu, aku yang juga tidak suka dipaksa ini akan selalu memastikan bisa membuat pasangan aku tenang. Rupa, bukan ukuran, walaupun lelaki berwajah 'comel' seperti Shaheizy Sam bukan citarasa.


Tapi, akan adakah lagi seseorang yang mampu membuatkan hati ini jarang tidak berdetik namanya, fikiran ini tidak pernah lupa akan dirinya, atau mata ini sentiasa tercari-cari, biarpun hanya keretanya?


Tahun baru dua ribu tiga belas bermula dengan mimpi yang menyesakkan dada. Dua malam berturut-turut, sedang diri sedang berazam menjadi positif dalam alam yang bukan mimpi. Entah kenapa sejak dulu aku percaya, kalau kita mimpikan seseorang bererti orang itu sedang mengingati kita. Benarkah?








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...