Iklan

Mar 12, 2013

I am OVERWEIGHT???

Assalamualaikum....

Dua minggu lepas, ketika mengambil cuti sehari di hari Ahad (sebab isnin cuti hari pertabalan Sultan Terengganu), dan Aisya pula bersekolah, makanya hari yang disangkakan boleh berehat sepuasnya itu, dirampas pula haknya dengan permintaan mak. Ya.. bawa mak ke Klinik Kesihatan Bukit Payong, klinik kerajaan. Semenjak klinik itu dinaiktaraf (eh.. bukan naiktaraf kot, ditambahbaik mungkin lebih sesuai), ini pertama kali aku jejak kaki ke sana. Tok wan tumpang dua kaki, nak periksa kencing manis dan darah tinggi.


Aku temankan mak dan tokwan, dari pagi jam lebih kurang 8.45 kitaorang sudah di sana, sehingga selesai semua sekitar jam 2 petang. Duhhhhh.... lama giler!!! Hinggakan aku sendiri rasa ringan jer kaki nak tolong jadi sukarelawan ambil tempat kosong di kaunter pendaftaran. Ada 4 kerusi di situ, dan hanya 2 pekerja. Mereka itulah yang mengambil nombor pesakit, memanggil nama dan pergi mencari rekod pesakit.


Ok, untuk kali ini aku merasakan mereka sebenarnya berusaha memberikan perkhidmatan terbaik. Cuma melihat kepada jumlah orang yang ingin berjumpa doktor, dengan bilangan pekerja di kaunter pendaftaran, sememangnya perkhidmatan itu menjadi sangat sangat lembap. Dan oh, satu lagi.. terlalu banyak prosedur juga membuat masa yang diambil tersangat-sangat-sangat panjang untuk menyudahkan seseorang pesakit. Itu pandangan aku sebagai seseorang yang menemani seorang pesakit warga emas (tokwan) yang berulang alik masuk bilik doktor (3 kali), bilik ambil darah, bilik makmal (kencing manis), kaunter borang hijau (buku kencing manis).

Di tepi kaunter borang hijau, ada mesin penimbang (baru masuk perihal OVERWEIGHT). Aku selalunya percayakan mesin penimbang di klinik lebih daripada di mana-mana pasaraya atau di rumah sendiri. Maka, dengan beraninya aku naik ke atas mesin itu. Ianya percuma, tak perlu letak duit 50 sen dan tak ada tukang tilik nasib. Hehe...

Ok, berat aku dah 50kg. Aku berjaya menaikkan berat badan. Tapi kalau ikut BMI, ianya dalam kategori OVERWEIGHT. Mak tak cakap aku gemuk, adik pun ok jer. Maka, aku masih rasa ok. Cuma aku nak maintain, biar 50kg jer. Tubuh aku, aku lebih tahu. Oh.. aku baru tengok filem hindi 'Jab Tak Hai Jan' jumaat lepas, body Katrina Kaif sangat 'wow!'... Hehe...

4 comments:

  1. nak tengok la jugak criter hindi tuh.! hehehe

    ReplyDelete
  2. couple jiran sebelah rumah akak, body & rupa dia org sebijik pelakun hindustan, tak perlu nengok cerita hindi dkt tv... hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. wow.. dahsyat tu.. live show hari2 utk jadi pembakar semangat... hahahaha...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...