Iklan

Aug 28, 2013

Kebahagiaan Tidak Boleh Dibeli, Tapi...

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum...

...buku boleh dibeli yang juga membawa bersamanya kebahagiaan. Maka kita mendapat dua perkara sekaligus disitu, iaitu buku dan juga kebahagiaan. Ianya seperti beli satu, dapat satu percuma yang tidak boleh dibeli di mana-mana, tidak juga di jual di mana-mana.

Sejak bergelumang dalam dunia Goodreads, aku suka sekali mengulas tentang buku-buku yang baru aku baca di situ. Tapi buku-buku yang dah lama aku baca, aku cuma bagi bintang. Untuk mengulas, aku sudah tidak ingat jalan cerita. Hampir setiap hari juga aku lepak di situ. Sesekali baca review pembaca tentang novel-novel yang mereka baca. Maka, banyak la pula buku-buku yang teringin aku nak baca. Dari situ akhirnya aku membuat keputusan membeli secara dalam talian buku Nadia Khan, Kelabu dan Cerpen. Kelabu tu, kebanyakan review macam sangat menarik dan hampir kesemua yang memberi bintang adalah tidak kurang dari 4 bintang. Sekali order, tak berbaloi pula satu sahaja. Aku tambah lagi dengan Cerpen, juga karya Nadia Khan. Sekali bila baca sinopsis kat belakang buku, ada perkataan 'RETIS' yang ditulis selamba tanpa ada tanda '...', maka aku sedikit kecewa disitu. Aku tidak suka penulis yang merosakkan bahasa.

Berbalut lagi bukunya, tak berapa sempat dilayan sebab tengah sibuk berkepit dengan buku-buku hasil pinjaman kat perpustakaan awam.




Semenjak jatuh cinta dengan Ramlee Awang Murshid pula, silih berganti dan satu persatu buku-buku dia aku kepit. Orang lain dah khatam lama, aku baru nak merangkak satu persatu. Ingat nak beli sahaja, tapi bila difikir-fikirkan semula, mungkin tidak perlu. Buku dia mudah didapati di mana-mana. Malah di Perpustakaan Awam itu juga. Cuma mungkin untuk novel dia yang sangat-sangat menarik, aku akan buat koleksi juga nanti. Seperti Bagaikan Puteri, yang ada novel-novel sambungannya. Hatiku Di Harajuku, aku baca sebelum Bagaikan Puteri. Dan sekarang Adam sedang menunggu dalam senarai. Sabar, sebab aku sedang menghabiskan antologi cerpen Awang Had Salleh. Cerpen-cerpen lama sekitar tahun 1970-an hingga 1990-an. yang dibuku oleh DBP. Oh, aku sangat suka membacanya, malah aku suka ulang-ulang baca ayat-ayat yang kadangkala sukar difahami. Kerana kegilaan aku, kali ini aku pinjam dua buah antologi cerpen. Satu lagi karangan Khadijah Hashim sedang menunggu giliran.


Mungkin aku ni oldschool, sukakan novel-novel lama, cerpen-cerpen lama, karangan orang lama-lama. Aku juga suka ulang baca buku-buku cerita lama, yang bersusun dalam kotak. Sayangnya beberapa buah buku yang masih aku ingat, antaranya Odah, Laila Azwa Gadisku, Badai Semalam (cetakan pertama), sudah hilang entah ke mana. Aku rasa sepupu-sepupu aku pinjam dan tidak pulangkan. Ini jer la yang masih ada. Oh... ada juga antaranya yang aku tertinggal dalam bas sekolah sekitar tahun 1990-an. Sebenarnya hampir kesemua buku-buku lama ini kepunyaan kakak, yang mana menurut cerita emak, ayah dulu suka layan permintaan kakak nak beli buku cerita. Novel remaja di bawah antara novel yang banyak mengajar aku untuk mengarang cerita sendiri. Kononnya dulu kan nak jadi penulis. Enid Blyton pula banyak memberi idea untuk aku berangan-angan. Hahaha.. Antaranya, nak memiliki kuda sendiri dan menunggang kuda ke sekolah. Huh?? Hahahaha....













2 comments:

  1. zaman sekolah dedulu mmg suka gak baca buku2 Enid Blyton smua tuh hehe







    slm kenal,
    anamizu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. anamizu : salam kenal, terima kasih kerana singgah. :)

      sama la kita. kalau boleh nk khatam semua buku2 Enid Blyton.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...