Iklan

Sep 8, 2013

Aku, Masa dan Buku

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum...

Haish... nampaknya laman ini menjadi semakin terbiar, penuh rumput-rumput tinggi tidak terbela. Kononnya hari itu selepas raya, ada sedikit semangat hendak bercerita lagi hari-hari di sini. Tetapi hari demi hari berlalu, yang ditatap hanya laman putih, dan jari jemari kaku di papan kekunci setiap kalinya.

Buku-buku cerita juga, terbiar dalam raga rotan. Bertimbun. Yang dipinjam di perpustakaan, yang baru dibeli diinternet, dan yang hendak diulang baca dari koleksi sedia ada. Bosan lagi. Tetapi mata ini tetap meliar membaca bermacam-macam ulasan buku di internet. Dan berangan hendak baca itu ini. Hendak miliki itu ini. Tamak. Tak pernah pula bosannya.

Kadang-kadang aku sendiri hairan, apalah yang aku buat hari-hari. Bila aku fikir semula, aku rasa aku banyak buang masa. Tetapi bila aku fikirkan lagi, kononnya aku nak gunakan masa aku sepenuhnya untuk berbuat apa aku suka. Sudahnya, aku tidak sempat berbuat apa-apapun. Masa masih tidak cukup untuk aku. Sebab itu buku-buku itu masih tidak aku baca baca lagi.

Ah, alasan semua itu.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...