Iklan

Nov 26, 2013

South Moravia of the Czech Republic - Ibarat Dalam Mimpi

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum...

Sebelum aku membebel dengan cerita-cerita luahan perasaan aku, dengan cerita musim cuti sekolah yang riuh, dan macam-macam topik yang sibuk melayang-layang dalam kotak fikiran aku macam screen saver dengan tulisan 3D yang bergerak dari kiri ke kanan, aku nak kongsi ini dulu. Untuk tatapan semua, juga sebagai santapan minda aku kala aku tengah berserabut otak seperti sekarang.

Penyejuk minda.





 Sumber, aku google setelah aku tengok gambar tu kat yahoo rasanya. Macam lukisan pun ada, macam tak nak percaya pun ada. Tapi percayalah tempat itu wujud. Ianya di South Moravia yang aku tak pernah tahu kewujudannya sehinggalah aku buka google maps dan cari kat mana tempat tu. Tak jauh rupanya, masih di bumi ini dan bukan di planet lain. Hehe..

Cantik, kan. Tapi bila aku renung-renung dan angan-angan sampai ke situ, tiba-tiba aku terfikir, 'kalau tak hijau gitu, mesti cam padang pasir jer tempat tu'. Kemudian aku sedar kaki aku masih berpijak kat sini, di mana aku lebih suka tempat-tempat seperti gambar wallpaper komputer aku tu. Jati diri aku masih orang kampung, suka masuk kebun, masuk hutan, lihat pokok, burung-burung, dan menyelusuri jalan-jalan dicelah-celah pokok yang masih berembun. Itu lebih memberi ketenangan pada aku. Sebab itulah setiap pagi aku nak kena juga minum milo tepi tingkap dapur sambil termenung tengok alam.

 




Kalau ada time machine yang boleh bawa kita ke masa-masa lalu, aku ingin sekali kembali ke zaman kecil-kecil aku. Zaman alam dihargai, zaman alam dinikmati, sepenuhnya.








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...