Iklan

Jun 10, 2014

Perubahan Seorang Kawan

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum...


Dia, jauh bezanya dengan aku. Bagai langit dengan bumi mungkin. Tapi entah bagaimana, dalam perbezaan kami yang ketara, kami menjadi sangat rapat. Lama, sejak lama dulu. 1994, ketika matrikulasi satu di Taiping, Perak.

Dia pandai bersosial, bijak orangnya, cergas dan yang paling aku kagumi, dia seorang yang tahu apa yang dia mahukan. Jauh sangat dengan aku yang pemalu memanjang, tak pandai bergaul sangat, dan selalu kabur dengan arah tujuan.

Mungkin kami sama dalam satu hal sahaja, musik. Aku minat musik, dan dia pandai main alat musik. Hehe...

Memang kami jarang berhubung sekarang, tapi kami sentiasa boleh bercerita seperti dulu-dulu bila kami sesekali bertegur sapa di yahoo massenger atau facebook. Satu-satunya kawan aku yang masih begitu dengan aku. Dengan orang lain, aku tak tahu sebab aku seolah-olah invisible sahaja di kalangan kawan-kawan yang lain.

Sekitar tahun lepas kami berbual di ym, dan dia khabarkan niatnya untuk bertudung. Semestinya aku gembira, tapi dari jauh sajer la. Kalau dekat, sah-sah aku suruh dia cuba macam-macam jenis tudung untuk sesuaikan dengan muka dia. Hahaha...

Dan baru tadi aku tengok dia letakkan gambar dia yang mulai berhijab di facebook. Gembiranya, rasa nak menitis air mata. Gembiranya, tuhan sahaja yang tahu. Dalam pada sebak itu, sempat aku terfikir. Aku, apa perubahan yang aku buat untuk diri sendiri? Dalam tahun-tahun kebelakangan ini? Padahal diri bukan sempurna mana. Tapi, aku tahu aku mencuba. Banyak hal aku cuba. Cuba jadi hamba-Nya yang lebih baik. Cuma aku perlu lebih kuat mencuba. Jangan macam tahi ayam!


  Amin.


6 comments:

  1. Replies
    1. tapi aku kekadang kesal ngan diri sendiri.

      Delete
  2. Tuhan itu maha pengasih, maha penyayang.
    Dia tahu segala di langit dan di bumi.

    Usaha. Itu penting!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kekal berusaha. Itu juga penting Lily!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...