Iklan

Jul 9, 2014

Tukar laluan

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum...


Seminggu di sini, aku mula bertukar jalan ke tempat kerja. Asalnya, aku cuma nak elak daripada bertambah bilangan lampu isyarat yang aku kena lalu dan kena buat pusingan U sahaja. Tapi 2, 3 kali lalu jalan ini, aku perasan masa yang diambil untuk sampai ke pejabat, singkat jer. Mungkin jaraknya dekat lagi dari rumah aku, atau sebab aku cuma kena berhenti (sekiranya lampu merah) di dua traffic lights sahaja berbanding sebelum ini, iaitu 4 traffic lights. Teringat aku kepada seorang kawan kakak aku, yang berkata bahawa Terengganu ada banyak sangat traffic light. Dari rumah ke sekolahnya, dia kena melalui lebih daripada 10 lampu isyarat, walaupun jalan pintas!


Bagaimanapun, untuk balik ke rumah, aku masih menggunakan laluan dulu, sebab kalau nak ikut laluan sama ke pejabat, aku kena membuat pusingan 'U' dekat lampu isyarat. Lampu itu pula dekat sahaja dengan pejabat. Untuk berundur keluar dari parkir sudah sekian hal menuntut kesabaran sungguh, untuk ke lorong paling kanan lagi satu sekian hal. Maka aku ambil pendekatan mudah, ikut kiri dan terus masuk kiri di traffic light. Jadi, aku seperti membuat suatu pusingan lengkap sebuah petak hampir square dan berekor pendek bagi perjalanan pergi dan balik dari pejabat. Hehe..



Walaupun sebenarnya jalan yang aku lalu untuk ke pejabat ini adalah laluan yang aku kurang gemar, satu perkara menjadi kegembiraan aku. Dari atas jambatan Kuala Ibai yang membengkok, aku sempat jeling ke sebelah kiri dan melihat muara sungai yang tenang dan indah!






2 comments:

  1. Laluan aku ke tempat kerja x sama laluan balik...sbb nak elak jem...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah... aku dah lama tak perlu mengharung jem yang panjang dan memenatkan!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...