Iklan

Nov 10, 2014

Bulan-bulan Terakhir Tahun 2014

Bismillahirrahmanirrahim


Untuk catatan dan kenangan.
Oktober 7,
Hari gembira kami sekeluarga. Hari berkenaan yang bersamaan dengan 12 Zulhijjah, iaitu hari ketiga hari raya korban, kami beramai-ramai pergi merisik seorang awek, :) untuk adik lelaki aku. Merisik, sekaligus hantar tanda (cincin) sebab mereka buat keputusan tidak mahu bertunang. Memang sangat menggembirakan kami sekeluarga sebab sebenarnya dah lama sangat mak ayah ke sana-ke mari meng'usha' anak dara orang.

Adik aku? Hahaha... Tak, dia memang tak mencari sebab dah 'malas'. Dulu dia pernah ber'kawan' dengan seorang gadis, siap dah kenal keluarga. Tapi tak sempat kami kenal, awek tu dah minta putus. Kata adik aku, mak dia entah macamana tiba-tiba tak setuju, padahal sebelum itu dia elok ajer. Mungkin dia dah ada calon lain, yang lebih sesuai untuk anak daranya. Itu satu-satunya awek adik aku, dan selepas itu dia semacam dah kecewa dan berserah sahaja. Ye la, adik aku itu walaupun lelaki, pemalu orangnya. Dia adalah sangat bukan seorang yang senang-senang berkawan dengan orang perempuan.

Lama mak ayah aku pergi 'tengok' orang itu, ini apabila ada sahaja orang-orang kepercayaan ayah yang bagitau orang itu, ini. Bila mak ayah berkenan, baru suruh adik aku pergi tengok. Hahaha... Kena tapis dulu tu. Dah ramai la juga calon yang menolak dan ditolak. Jadi, kali ini mak ayah dan kami adik beradik memang sangat bersyukur bila adik dah berkenan. Ini yang nak buat cepat-cepat ni. In sya allah akhir bulan Disember nanti, adik aku akan kahwin dan sekarang kami sekeluarga tengah duk rancang macam-macam untuk kenduri nanti.


November 6,
Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah... Dugaan kali ini sangat hebat pada kami. Ayah tak pernah luka teruk sepanjang hidup dia, seingat aku. Luka kecil-kecil kena mesin, pisau, paku, tukul, itu biasa untuk seorang tukang macam ayah. Dua tahun lepas, ketika ayah tiba-tiba sakit dada dan dibawa ke klinik, ayah tidak dihantar ke wad kecemasan. Tapi ayah disuruh buat rawatan susulan dengan pakar, dan disahkan sakit jantung. Sakit jantung ayah tak teruk, hingga kadangkala aku rasa diagnosis doktor tu salah. Mungkin ayah cuma sakit gastrik. Hingga sekarang bagaimanapun ayah dibekalkan ubat sakit jantung, dan ayah kadangkala skip makan ubat, walaupun ayah tak pernah skip pergi buat checkup mengikut appointment.

Ayah kena mesin potong kayu, ketika tengah buat rumah sepupu dekat dengan rumah aku. Luka ayah sangat dalam dan panjang, di sebelah dalam paha kiri. Ayah dimasukkan ke wad kecemasan tetapi disebabkan ayah ada sakit jantung, luka tidak terus dijahit. Ayah dimasukkan ke wad selama 4 hari. Hari Jumaat 7 November petang, baru ayah dimasuk ke wad bedah untuk dibius separuh badan, dan dijahit dengan pengawasan pakar jantung.

Semalam 9 November, ayah dah dibenarkan pulang.

4 Hari berkampung dihospital kerajaan kelas 3, banyak pengalaman aku dapat. Banyak benda aku perhati. Banyak ragam aku belajar. Ianya pertama kali dalam hidup kecemasan sebegitu berlaku kepada kami.

Dan baru aku tahu rasa lembik lutut bila dapat berita cemas.

2 comments:

  1. Gugup seketika bila kena pada org disayangi...aku pernah alaminya dulu dan berdoa agar tidak alaminya lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul... selama ini duk dengar orang bercerita sahaja. Bila kena pd org terdekat kita, baru tahu apa rasanya!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...