Iklan

Aug 27, 2015

Aku dan Pantai

Bismillahirrahmanirrahim

Jarak rumah aku (my parents house to be exact), dengan pantai yang terdekat lebih kurang 10 minit sahaja berkereta. Malah ayah dulu masa mudanya pernah jadi penjual ikan dan biasa ikut orang ke laut. Tapi tempat 'mainan' ayah dulu adalah sekitar pantai dekat jeti Marang. Mak pun orang pantai. Menurut cerita mak, zaman budak-budak mak adalah disekitar Kg. Kelulut. Aku tak faham sebenarnya bagaimana mak akhirnya tercampak ke kampung sebelah. Ayah pula memang asal keturunannya di kampung di mana kami menetap sekarang.


Jadinya, kisah pantai memang tidak pernah jauh dari hidup kami biarpun sekarang pantai pun jarang sangat kami kunjungi. Aku dengan pantai pun, bukannya 'ngam' sangat. For me, i want to be in the forest or by the lake, much much more than any beach. I want to be surrounded by the greeneries trees, and the song of murai singing, more than the mysteries dark blue sea and the sound of waves crash on the beach. Oh.. bukan main lagi ayat. Hahaha....


Sayangnya, 'hutan kecil' di belakang dan tepi rumah yang dulunya tempat bermain aku, sudah 'tidak' lagi ada sekarang. Di belakang rumah (agak jauh), 'hutan' itu yang dulu tempat berkebun sayur pemiliknya kini terbiar dan dengar-dengar sudah ada sejenis binatang haram disentuh. Tepi dan depan rumah yang dulunya kebun buah-buahan mak saudara dan kebun getah kecil, sekarang tersergam rumah besar anak masing-masing. Ya... time flies... very fast. Jadinya, aku 'terpaksa' mendedahkan anak dan anak-anak saudara yang selalu menempel, kepada pantai lebih daripada keinginan aku untuk membawa mereka meneroka semak samun.


Dan sayangnya juga, pantai-pantai yang cantik di Terengganu, tidak begitu dihargai sebagaimana alam semulajadi yang lain dianaktirikan. Padahal semua orang pun mengharapkan tempat yang bersih, tetapi diri sendiri membuang pampers kencing berak anak di tempat mereka berkelah. Sungguh menyedihkan sekali. Botol kaca yang entah dari mana, memang luar biasa kalau tidak ada di mana-mana pantai di sini. Sama juga dengan bekas makanan dan minuman polisterin dan plastik. Mungkin di sesetengah pantai tu, tak banyak pun sampah. Tapi kalau tak ada itu, luar biasa la tu. Kadang-kadang aku hairan dengan orang yang suka membuang pampers anak dan lain-lain sampat merata ni. Tidak adakah sedikit rasa bersalah dalam diri mereka?


Aku dah lama sungguh tak ke pantai. Aku hanya menjeling ke arah laut lima hari seminggu setiap kali lalu di atas jambatan bengkok Kuala Ibai, ke arah muara sungai yang cantik, kepada matahari pagi yang memerah. Atau sesekali mengambil bauan ombak di Pantai Batu Buruk apabila aku mengambil jalan pintas di belakang hospital Sultanah Nur Zahirah.

Tanpa keinginan untuk berhenti.

Kerana, aku dan pantai, keinginan untuk bersama tidak kuat.

2 comments:

  1. Su,
    Sedihkan.
    Macam tu jugaklah dengan keadaan kami bila pulang ke kampong di Bachok.
    Baru nak cecah kaki di gigi air.. dah nampak pampers mengelembung terselit tepi batu.
    - terus potong stim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ksham,
      Kan. Memg sakit hati tgk org tak reti nk buang pampers ni. Dah la pampers tu tak hancur. Tau nak guna ajer, tapi buangnya tak reti!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...