Iklan

Dec 11, 2016

Kalau Dah Jodoh, Tuhan Akan Mudahkah Segala Urusan

Bismillahirrahmanirrahim

Things happened very fast. Right after my marriage last year, si suami baru berbincang tentang berpindah dari rumah my parents dan memulakan kehidupan kami sendiri. Dan aku pula, like kau mintalah apa sahaja, suruhlah apa sahaja, selagi tidak melanggar hukum, aku turutkan. Padahal aku telah terbiasa duduk dengan parents aku since my Aisya dalam perut lagi! Dah 14 tahun tu! Daripada perasaan tak sukanya duduk dengan parents, seperti kebanyakan orang. Daripada perasaan nak duduk sendiri (menyewa) tapi tak dibenarkan sehingga merajuk-rajuklah aku bawa diri ke KL bercuti sebab tertekan. Daripada segala macam perasaan yang tertekan apabila duduk dengan orang tua, sehinggalah sedikit demi sedikit perasaan itu hilang dan aku mula faham hikmat yang Tuhan bagi apabila tinggal dengan mak ayah. Dan sekarang bila seorang suami yang baru aku kenal sebulan minta aku cari rumah sewa, aku macam.. ok, no problem. Kenapa begitu mudah?


Begitulah betapa Tuhan mudahkan apa yang dikehendakiNya. Aku tak berfikir panjang pun untuk membuat keputusan, aku hanya Tawakkal Ilallah. Berserah semata. Tidak merumitkan keadaan dengan berfikir yang bukan-bukan. Sebagaimana bila memang dia jodoh aku, urusan yang rumit jadi mudah dan selesai begitu sahaja. 11hb. Oktober kami disatukan, bulan November kami dah pindah ke rumah sewa. Again Tuhan tunjukkan kebesaranNya, rumah sewa itu kepunyaan kawan kakak aku, yang kebetulan tidak dicari penyewa baru selepas penyewa lama berpindah bulan Julai sebelumnya. Kata tuan rumah itu, sengaja malas nak cari lagi. Dan mungkin juga rezeki kami. Alhamdulillah.


Sesungguhnya benarlah kata teman yang sudah bertemu jodoh diusia yang lewat, usah dirisaukan sangat pasal jodoh, jika ada insya allah Dia permudahkan urusanNya. Jika tiada, usah difikirkan sangat. Bukankah jodoh, pertemuan, ajal dan maut adalah urusan ditanganNya? Tapi, benarlah, bila tidak melaluinya, kita tidak sedar akan hal itu. Kita cuma mungkin hanya pandai bercakap seperti selalu yang dikata orang. Aku juga pernah berputus asa biarpun bukan seratus peratus. Aku juga pernah perlekeh cakap orang perihal jodoh. Cuma bagi aku yang pernah berkahwin, mudah aku memujuk hati. Sebab aku tahu perkahwinan itu bukan semuanya membawa bahagia. Dengan itu aku sentiasa beringat, Tuhan itu lebih tahu apa yang terbaik untuk aku, samada berkahwin lagi ataupun terus berbahagia dengan kehidupan seadanya.


Banyak sangat hal yang dipermudahkanNya dalam urusan perkahwinan aku. Dan yang paling penting, untuk kali itu, i don't make things complicated at all! At least, tidak fikir yang bukan-bukan. And of course sebenarnya banyak sangat hal yang boleh difikirkan panjang-panjang.
Kerana.
Aku berkahwin dengan seorang lelaki
Yang sudah bergelar suami.



Till then, assalamualaikum.







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...