Iklan

Sep 3, 2009

16 Ramadhan

Bismillahirrahmanirrahim...

Pejam celik, buka tutup mata sudah 16 hari kita berpuasa. Kat kampung, sejak awal puasa lagi mercun sudah meletup di sana sini. Sebelum Ramadhan lagi aku sudah menjerit2 kt budak2 anak jiran supaya main mercun jauh2. Ianya bukan sahaja mengganggu anak saudara yg baru beberapa bulan umurnya, tetapi juga menarik minat Aisya utk merengek2 meminta mamanya membelikan bunga api. Hujan2 pun masih mengajak mama bermain bunga api diluar. Ya, mama tak perlu beli bunga api pun. Bunga api tahun lepas masih ada.

Alhamdulillah, Aisya sangat mudah diajar puasa. Hari pertama sahaja, dia sudah boleh berpuasa penuh. Malah langsung tidak merengek kelaparan. Tidak hairan pun sebenarnya, sebab dia memang kurang makan dan lebih berminat utk bermain basikal ataupun menonton tv daripada makan. Sehingga hari ini, dia sudah berpuasa 7 hari.

Biarpun ramadhan kali ini bermakna dengan Aisya sudah pandai berpuasa dan mengaji Iqra' (boleh menemani aku mengaji selepas maghrib), dalaman aku masih terasa kekurangannya. Ada suatu perasaan yg agak merimaskan. Ada sesuatu yg berperang di dalam diri. Aku cuba tidak mengendahkan, tetapi ada waktu2nya aku suka perasaan itu. Perasaan itu membuktikan aku masih punya 'rasa'...

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...