Iklan

Sep 13, 2009

Cakap pasal mati.

Bismillahirrahmanirrahim...

Mati itu pasti. Semua kehidupan di dunia ini akan menghadapi saat-saat tidak bernyawa lagi. Manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan, dll. Meninggal dunia di bulan mulia ini juga banyak kelebihannya. Tapi tiada siapapun yg boleh memilih waktu utk meninggal pergi. Tiba masa utk pergi, tidak sesaat tercepat atau terlambatpun. Itu memang pasti.

Bulan Ramadhan ini, ada beberapa orang yg meninggalkan alam fana ini. Paling dekat, siang tadilah. Emak saudara sebelah ayah yg aku panggil mokteh. Dah lama pun dia sakit terlantar tidak boleh berjalan. Malah untuk dia kenal orang juga agak susah. Tp ada waktu-waktunya dia kenal plak. Dia dijaga oleh orang gaji indon yg diupah oleh anak-anaknya. Seingat aku, sudah 3 kali kot bertukar orang gaji. Anak dia (sepupu aku) tinggal sebelah rumah dia. Dan rumah aku sebelah rumah anak dia tu.

Alhamdulillah. Masa untuk mokteh pergi adalah di bulan yang penuh kemuliaan ini. Sejak akhir2 ini juga, setiap kali mendengar pasal kematian, aku suka memikirkan tentang mak dan ayah, dan diri sendiri juga. Tentang persiapan, harapan dan tinggalan. Ya, baru sekali aku menangis kerana kehilangan orang yg agak rapat. Pak saudaraku meninggal awal tahun 2007. Dia agak rapat dan pemergiannya memang terasa. Dia juga sakit, agak lama. Dan mak sempat jugak acap kali pergi menjaga dia pada waktu malam di rumah tokwan.

Aku fikirkan tentang sakit itu. Sakit yg lama sebelum pergi, atau pergi secara tiba2. Setiap insan ada bahagian masing2. Tp kita juga masih mampu berdoa meminta yg terbaik selagi hayat dikandung badan.

Semoga kita semua mati di dalam iman kepada-Nya.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...