Iklan

Sep 7, 2011

Gabungan Draf-Draf Terdahulu

Assalamualaikum...

Ya, Nampak sangat kan sekarang aku sudah tidak punyai idea lagi untuk menaip entri. Aku taip skit, kemudiannya aku berhenti dengan niat nanti akan disambung lagi. Tapi kemudiannya itu tidak datang-datang sehingga entri tersebut masuk ke tong draf. Maka hari ini aku berniat pula nak gabungkan draf-draf tu semua jadi satu entri. Tidak pasti ini pun akan dipublish atau tidak nanti.


 


 

Tak Puas Cuti Raya – 4/9/2011

Cuti raya seminggu sudah tamat semalam. Hari ini pagi-pagi bangun bersiap untuk menghantar Aisya ke sekolah dan kemudian balik semula melayan makan pagi biskut dan kek raya. Nasi lemak ada tapi tidak teringin pula. Kemudiannya baru bersiap-siap tukar baju (sarungkan jubah sahaja tadi), sapu bedak, gincu semua, pakai tudung , sambil melayan anak saudara yang paling kecik.

Oh yer, bercakap pasal biskut raya, tahun ni paling banyak aku buat biskut raya. Seingat aku, aku pernah buat pengakuan dulu di sini bahawa aku adalah seorang yang tidak pandai buat biskut. Nasib baik sahaja, akan sedaplah biskut yang aku buat. Tapi nasib baik itu jarang munculnya.. T__T

Biasanya keras macam batu baling ke dinding pun tidak pecah barangkali. Ibaratnya begitulah. Tak pernah la lagi aku baling biskut yg aku buat ke dinding.


Tahun ni biskut raya yg aku buat 'ok' belaka. Ok jer la, nak kata sedap kan ibarat masuk lift tekan sendiri. Semua resepi adalah hasil pencarian membuat research di internet, di blog-blog masakan yang melambak. Aku print siap-siap letak kat dapur, sekali dengan resepi-resepi lauk-pauk dan kek-kek yang biasanya aku simpan. Bila tak ada idea nak masak apa, aku akan godek-godek resepi dalam laci tu atau belek-belek buku masakan yg bertambun. Bila dikatakan research, memang betul-betul aku buat research, siap dengan praktikalnya sekali bukan teori semata. Contohnya aku akan buat comparison antara beberapa resepi Biskut Samperit, apakah perbezaan Biskut Dahlia dan Biskut Bunga Cina, dan kalau untuk Biskut Suji, adakah memang wajib kita letak minyak sapi. Sebab itulah untuk raya ini ada beberapa jenis Biskut Samperit dan Biskut Suji aku buat. Testing punya pasal.

Tentang cuti, memang la fitrah manusia, tidak pernah puas dengan apa sahaja. Kalau dah mula bercuti, akan terasalah ketidakpuasan hati untuk memulakan hari-hari bekerja semula walaupun dah cuti seminggu dan kerja-kerja pejabat menambun di meja. Macam aku sekolah dulu-dulu (masa tingkatan 1 hingga 3), aku tidak suka Khamis dan Sabtu. Khamis, sebab esoknya cuti sedangkan aku sedang berseronok ke sekolah setiap hari, dan Sabtu sebab esoknya sekolah sedangkan aku sedang seronok tidak ke sekolah. Hahaha... Sungguh, itu yang aku rasa. Tapi bila dah kerja, hari Khamis adalah hari yang paling ditunggu-tunggu. Hehe..


 


 

Terakhir Sebelum Syawal – 25/8/2011 (Khamis)

25 Ramadhan 1432 Hijrah, entri terakhir sebelum Syawal menjelang. Kalau dah sebulan Ogos pun hanya ada beberapa entri sahaja di sini, apatah lagi hujung-hujung Ramadhan ni kan. Hehe... Entah kenapa sepanjang Ramadhan, setiap hari pun boleh dikatakan tekan new post, kononnya nak taip entri baru. Adakalanya taip separuh, kemudian terbengkalai hingga petang. Tapi biasanya, kosong begitu sahaja hingga akhirnya pangkah jer laman tu. No idea sangat-sangat... tak tahu kenapa. Kemarau idea barangkali.

Entri ini sebenarnya untuk membuat ucapan hari raya. Aku nak mengucapkan selamat hari raya kepada semua pengunjung blog ini yang beberapa orang sahaja ini, samada yang kenal aku ataupun tidak. Manalah tahu sekiranya ada ayat-ayat aku di sini yang mengguris hati kalian tanpa sedar aku. Ataupun tuturkata aku yang menikam hati kalian tanpa niat (bagi yang kenal aku). Memang setakat ini, tak pernah lagi aku berniat nak sombong, nak tikam belakang, nak berkurang ajar, atau berselisih faham dengan sesiapa. Kalau aku terbuat tanpa niat, maafkan aku, zahir dan batin. Semoga hari-hari kalian sentiasa di sinari cahaya kebahagiaan.


 


 

Banyak – 22/8/2011 (Isnin)

Memang banyak lagi.

Bukannya apa, bila semua dah balik kampung dengan anak-anak dan suami atau isteri masing-masing, rumah akan menjadi kecoh yang amat. Kekecohan yang jarang-jarang itu memang sekejap-sekejap meriah juga. Tetapi bila dah berlama-lama menjadi kesusahan juga pada penghuni tetap rumah di kampung. Lebih-lebih lagi bila dah dekat nak sambut hari raya ini.


Langsir nak kena gantung. Rumah perlu kemas dan tidak bersepah. Majalah-majalah, buku-buku yang banyak-banyak itu, nak kena simpan betul-betul. Halaman kena sapu, sampah sarap kena bakar. Hari pula, ada dua hari sahaja di hujung minggu. Mana nak buat biskut raya lagi, nak menjahit manik dekat baju raya Aisya lagi. Itu, bilik air tu.. kena berus dan sental kasi berkilat. Lepas tu, petang-petang kena memasak. Fuhhh.. letih memang letih. Tapi sebelum rumah penuh dengan anak-anak saudara dan mak bapak diaorang, lebih baik selesaikan semuanya dulu.


Tapi, itu lah, ada dua hari sahaja kosong di hujung minggu.

Dalam dua hari kekosongan di hujung minggu itu, aku masih sempat menyiapkan jahitan manik di lengan baju Aisya, untuk dua pasang. Ingatkan nak jahitkan untuk lengan baju kurung hitam aku juga, tapi sehingga ke hari terakhir sebelum raya, banyak sangat aktiviti memasak menyebab masa cukup singkat untuk mengadap baju. Cantik jugak jahitan manik aku. Hehe.. belajar sendiri2 dengan tengok di internet dan anak jiran buat. Nanti aku ambik gambar dan upload kt sini. Bye.


 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...