Iklan

Mar 25, 2012

Sakit Itu Penghapus Dosa-Dosa Kecil

Bismillahirrahmanirrahim...


Saya selsema. Awalnya, sedikit-sedikit dan saya menganggapnya tidak apa-apa. Apabila berhari hidung tersumbat (lebih-lebih lagi apabila diam atau tidak bergerak dalam beberapa ketika), saya mula tercari ubat selsema. Yang mak punya pun takper, ayah punya pun tak kisah. Main bedal ajer. Sayangnya, selsema kali ini nampaknya degil untuk meninggalkan saya. Bila makan clarinase pun tak jadi apa, saya ke klinik selepas hampir dua minggu selsema, satu hari cuti, hingus pekat hijau dan banyak berhari-hari, dan tubuh rasa tak larat manjang.


Ya, jangkitan kuman. Sebab itu hingus sedemikian rupa. Doktor bagi ubat selsema dan antibiotik, dan mc dua hari. Boleh rehat panjang. Itupun saya masih rajin pergi menghadiri meeting kerana kasihankan boss yang pun tidak sihat sebab baru balik dari umrah.


Saya ingatkan diri untuk sentiasa ingat Tuhan. Berzikir dalam hati jangan lupa. Sakit ini adalah penghapus dosa-dosa kecil. Alhamdulillah. Dan mujur juga saya bukannya seorang yang merintih, merungut apabila tidak sihat. Saya diam sahaja, dan berehat secukupnya.


Rasulullah bersabda. “Sesungguhnya ada tiga pahala yang menjadi kepunyaanmu dikala sakit. Engkau sedang mendapat peringatan dari Allah swt., doamu dikabulkan-Nya, dan penyakit yang menimpamu akan menghapuskan dosa-dosamu.”

“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu, maka adalah disebabkan oleh perbuatan tangan kamu sendiri, dan Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosamu.” ( As Syura: 30)

(Iaitu Tuhan) yang telah menciptakan aku, Maka Dialah yang menunjuki aku. Dan Tuhanku, yang Dia memberi makan dan minum kepadaku. Dan apabila aku sakit, Dialah yang menyembuhkan aku. Dan yang akan mematikan aku, kemudian akan menghidupkan aku (kembali). Dan yang amat kuinginkan akan mengampuni kesalahanku pada hari kiamat” (Asy Syu’araa’: 78 –)


Wallahualam.

2 comments:

  1. Aminnn.. terima kasih. Alhamdulillah, dah semakin ok, with additional vitamin C supplement. :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...