Iklan

Sep 6, 2012

Harga Terkawal Yang Tidak Terkawal

Bismillahirrahmanirrahim...


Ini bukan cerita pasal daging lembu untuk dibuat rendang, tapi tetap ada kaitannya. Bila dah dekat nak raya, satu masalah di sekitar daerah saya ialah orang mula kelam kabut membeli daging lembu dan ayam sehinggakan akan timbul cerita daging dan ayam dah habis, Di pasar itu tak ada, di mana-mana dah licin. Saya rasa semua sedia tahu, harga daging lembu dan ayam adalah antara harga terkawal di Malaysia. Rujuk di sini. Kakak saya, hari jumaat sebelum raya sudah menelefon mak memberitahu dia tak dapat ayam, semua tempat dia dah pergi, dah habis. Ura-ura yang ditimbulkan untuk menaikkan harga.



Saya tidak pasti berapa harga ayam atau daging yang ayah beli. Tak ambil tahu sangat. Elok sahaja ada banyak lagi di pasar dekat rumah, juga gerai-gerai tepi jalan masa ayah pergi beli sehari sebelum raya. Tapi saya tahu, kebanyakkan kedai-kedai di kampung dan pasar juga, tidak ikut sangat harga terkawal tu. Malah harga bawang di kedai yang di hujung kampung dan kedai di kampung sebelah, memang selalunya berbeza. Kalau harga tomato, memang macam langit dengan bumi harganya. Kat Mydin Mall, saya selalu beli sebab saya tahu murah, boleh dapat enam biji tomato dengan harga tidak lebih RM1.20 (saya lupa berapa harganya sekilo). Tapi kalau di pasar kampung saya, (ayah selalu beli kalau terdesak) untuk dua biji sahaja sudah kena bayar RM1.00. Untuk tiga biji lobak merah, RM2.00 itu adalah biasa. Giler mahal! Bukan itu sahaja, boleh dikatakan semua jenis sayur-sayuran di Pasar Kedai Buluh itu mahal-mahal belaka.


Baru-baru ini ada laporan berkenaan harga makanan mahal di Terengganu, boleh baca di sini dan di sini.


Oh ye.. memang di Terengganu jalan memang jarang sesak, bererti untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat, tidak mengambil masa yang lama. Tapi kereta tetap perlu di isi minyak dan harga minyak di sini juga naik seperti di mana-mana di Malaysia, tiada pengecualian. Harga makanan antara paling mahal dengan purata makan pagi (sarapan) RM4.00 - RM5.00 dan tengahari RM6.00 -RM 7.00. Sekurang-kurang untuk sehari tidak kurang RM15.00 diperlukan untuk makan. Rumah, sewa rumah di Terengganu sekarang bukan macam dulu-dulu. RM100 sebulan untuk sebuah rumah kampung. Sekarang, di kampung-kampung telah berceratuk didirikan rumah teres dan berkembar. Malah rumah PPRT atau Rumah Mesra Rakyat juga diberikan sewa paling rendah RM250 sebulan. Jangan tidak percaya, banyak rumah PPRT dan Rumah Mesra Rakyat didirikan untuk diberi sewa.

Jadi kenapa tahap gaji pekerja swasta di Terengganu masih berada di tahap yang kadang-kadang saya rasakan sangat tidak logik?



Kalau ke Kuala Terengganu, tolong jangan pergi makan tengahari di foodcourt Batu Buruk, saya benci mengatakan baru-baru ini saya kena caj RM8.00++ untuk lauk ikan keli goreng berlada, sedikit kerabu mangga dan air teh o limau. Gila punya tamak peniaga-peniaga di situ!







2 comments:

  1. Dah adat orang kita nak cepat kaya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua orang nak kaya, tapi tidak sesuai sangat dengan cara mencekik darah orang! Kan.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...