Iklan

Sep 11, 2012

Hijau Epal dan Merah

Bismillahirrahmanirrahim...


Lepas raya baru-baru ini (minggu kedua Syawal) selepas kerja saya melencong ke bandar, mencari perabot baru. Hehe... Kabinet plastik yang berlaci-laci itu ajer pun. Yang besar la tapinya, ada lima laci dengan ketinggiannya rendah sedikit sahaja dari saya, dan muat-muat sahaja dibaringkan di kerusi belakang kereta hitam legam saya. Harganya, RM67.00. Saya bodek-bodek juga mamat bangla yang kerja kat kedai cina tu supaya potong dua ringgit lagi, tetapi haram dia peduli. Dan, rupa-rupanya harga kabinet yang sama jenis dan rupa di Mydin Mall lagi murah! Saya sempat tengok harganya ketika berkunjung ke situ beberapa hari kemudian. Cehh!


Sebenarnya saya teringinkan sebuah almari pakaian yang besar, yang boleh memuatkan baju-baju kurung saya (saya sentiasa bertambah itu) untuk digantung. Tetapi, tiada ruang lagi di dalam bilik saya untuk diletakkan sebuah almari besar tiga pintu. Sekarang sudah ada dua almari, satu dengan dua pintu dan satu lagi tiga pintu, dan juga kabinet berlaci, untuk pakaian-pakaian kami (saya dan Aisya). Saya memerlukan sesuatu yang tidak memakan ruang yang banyak, juga praktikal. Jadi, cukuplah kabinet plastik untuk buat sementara waktu.


Saya, tidak sukakan bilik yang bersepah dan saya juga suka mengubah susunatur perabot dalam bilik apabila saya rasakan bilik saya semakin sesak. Beberapa minggu sebelum puasa saya membeli kipas dinding bagi menggantikan kipas meja. Maka ianya sudah menghilangkan sedikit kesesakan dalam bilik. Kemudian apabila saya beli kabinet plastik itu, saya keluarkan kabinet berlaci kayu yang besar itu keluar dari bilik. Maka ruang dalam bilik semakin lega. Sekarang saya sedang dalam perancangan membeli dua buah katil single. Kenapa single bed? Itu nanti saya ceritakan apabila sudah saya tukarkan satu katil saiz permaisuri kepada dua katil saiz bujang. Hehe...


Saya sedar, memang sedar yang saya sentiasa tertarik pada sesuatu yang berwarna merah dan hijau epal. Malah saya juga ada cita-cita hendakkan pintu rumah atau pintu bilik berwarna merah menyala, serta mengecat dinding dengan warna hijau epal. Tapi tanpa sedar saya, bilik saya sekarang sudah dipenuhi dengan warna-warna itu!


Alas katil warna merah baldu, beli kat gerai jual cadar-cadar bundle kat Pasar Tani Kuala Besut
beberapa tahun lepas. Best sangat alas tu. Sarung bantal kain kapas, juga warna merah
yang saya berkenan. Plastic storage box dibeli kat Mydin Mall baru-baru ni hijau juga yang berkenan di hati.
(Abaikan frog prince Aisya yang juga berwarna hijau!)


Itulah kabinet berlaci yang baru dibeli. Hijau juga.


Atas almari solek yang kononnya antik, laci plastik kecil saya yang dah beli lama dulu juga warna hijau epal,
dan beg alat solek (kononnya padahal takder solek manapun!), warna merah. Oh, saya ada dua lagi beg alat solek yang mana satu berwarna merah dan satu lagi hijau juga. ;P



Jam Avon, belakangnya ada cermin muka, juga hijau! Bekas hijau ditepinya itu pula adalah berumur mungkin lebih dari 30 tahun, sejak saya kecil lagi bekas tu mak gunakan untuk simpan ubat-ubatan. Ianya berbentuk epal lengkap bertangkai dan sekarang saya isi getah-getah pengikat rambut dan lain-lain aksesori.


Errr.... Katil bujang, warna apakah yang agaknya saya akan berkenan nanti yer? Hehe...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...