Iklan

Feb 21, 2013

Makan Untuk Hilangkan Tekanan

Bismillahirrahmanirrahim...

Lamanya tidak bercerita di sini. Lamanya tidak menaip panjang-panjang, tapi cuma menaip sedikit dan meninggalkan banyak draft dalam senarai entri. Bersusun-susun draft yang pendek ada, panjang pun ada. Masuk blog, selain daripada menaip draft yang akhirnya ditutup sahaja di penghujung hari, aku lebih rajin menjenguk ke 'rumah-rumah' jiran yang rajin update cerita terbaharu. Tapi jiran sekampung di alam nyata, tidak pula aku berkunjung walaupun ada sahaja cerita setiap hari. Mana nak sempat oii.... Petang-petang sekarang jarang sangat sempat menjenguk laman. Pokok duku pun agaknya dah banyak yang masak... dah habis dipokok pun! Isshh...



Buah duku yang ala ala baru nak masak ni, memang kesukaan aku. Masam masam manis rasanya, sedap! Habis yang rendah rendah, yang tercapai di tangan, dek tangan aku. :D

Bercerita pasal makan, saya dan mak selalu bersepakat tentang ini. Itu antara sebab kami jarang sangat pergi makan di luar. Kalau setakat hendak makan nasi goreng (apa-apa jenis sekalipun) atau lauk tom yam dengan telur dadar dan kailan ikan masin (yang selalunya kami pesan sekiranya kami makan diluar), kami selalu merasakan lebih baik kami masak sendiri di rumah. Ini kerana lauk yang dimasak dikedai itu kadangkala kurang sedap pada lidah kami. Oh... tak semua. Ada yang sangat sedap tak terlawan. Contohnya di sebuah restoran di area Taman Melati (oh.. ada kenangan manis di situ, aku tak nak ingat.. benci!), tomyam putihnya sedap sungguh. Entah apa yang tukang masak dia letak. Aku syak air nyior, sebab aku pernah diberi resepi menggunakan air nyior dalam tomyam tapi tak pernah buat sebab setiap kali nak buat tomyam air nyior plak tak der.

Puding karamel yang aku buat ikut resepi Puan Nani Rostam ni, berkali ganda lebih sedap dari kat kedai yang jual RM2.50 sepotong kecil dengan rasanya yang pahit! Hairan aku, apa agaknya diaorang fikir bila menjual makanan tidak sedap (adakalanya langsung tidak boleh dimakan) kepada pelanggan. Pada aku, ianya suatu penipuan!

Kalau nak makan western food, sah-sah kena cari kat luar. Mana reti aku nak buat benda alah tu.

Bercerita pasal makan lagi, aku suka sungguh tengok Nadiya Anissa (Ain Hawani) tu makan dalam drama Adam & Hawa. Cara dia makan tu, nampak bersungguh, macam bukan berlakon. Dan nampak sedap! Dia makan rambutan pun nampak macam sedapnya rambutan tu. Padahal rambutan jer pun.

Cara memasak antara rumah kita, dengan rumah jiran kita, tak sama. Masak lemak kobis mak buat, tak akan sama dengan makteh sebelah rumah yang buat. Apa-apapun tetap sedap yang mak kita masak.Kalau yang dah kahwin, lagi-lagi masalah bab-bab makan. Kenapa seorang isteri selalunya belajar memasak dengan mak mertua, adalah kerana seorang suami susah nak 'masuk' dengan cara masakan isteri atau mak si isteri.

Keluarga kami (semasa aku kecil) pernah berkongsi makanan, sepertimana kita selalu baca dalam novel-novel atau sebagaimana biasa dalam drama melayu. Dan cara sebegitu seakan meresap menjadi sebahagian daripada diri kami. Sebiji epal dipotong enam atau lapan (termasuk untuk mak ayah). Ikan goreng, seekor dicubit-cubit sedikit seorang. Sampai sekarang, kami masih begitu walaupun buah epal selalu sahaja ada stoknya, dan ikan digoreng cukup untuk seekor sorang. Tapi mak masih suka kupas kulit dan potong epal sebelum makan. Pada aku, epal lebih sedap rasanya yang tidak di potong, terus digigit begitu sahaja. Oh... epal hijau sedap dipotong kiub dan ditabur sedikit garam.


Makan-makan di restoran cina muslim atas Bukit Antarabangsa, sedap tapi terlebih masin la plak. Mak tak berapa suka. Butter prawn dengan sotong goreng telur masin.

Sayur campur kot, di restoran cina muslim tu juga. Pun tak sedap sangat. Pada aku, kombinasi sayur itu tidak kena. Bendi dicampur dengan terung, kacang panjang dan kacang botol. Langsung tak kena!

Di restoran pegaga (rasanya begitula nama restoran ni). Tak ada gambar makanan, sebab sampai jer makanan, kami sibuk mengisi perut. Lapar sangat baru sampai dari Terengganu. Walaupun adik yang bayar, mak kata, harganya tidak berbaloi. Mahal, tetapi tidak sedap sangat. Boleh tahan la rasanya. Tapi untuk kali kedua mungkin tidak bagi aku. Nak rasa makanan lain, bolehlah.

Oh.. kalau tengok aku makan banyak, itu tandanya aku sedang tertekan.

2 comments:

  1. salah satu sebab aku semakin matang tentang makan dan makanan adalah kerana bacaan dari blog.

    termasuk yg ini. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la dengan saya, sepa.

      oh.. termasuk juga rancangan memasak kat AFC atau TLC, sebb saya suka bebenor tgk rancangan memasak. hehe..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...