Iklan

Mar 20, 2013

Bila Tak Ada Kerja Dalam Tempoh Yang Lama

Assalamualaikum...


Pagi-pagi bersiap ke opis seadanya sahaja. Mengikut mood. Kalau mood baik, bersiap dengan baju kurung. Kalau malas nak fikir nak pakai baju aper, capai sahaja jeans dengan blaus. Selewat-lewatnya jam 9 pagi, dah kena ada di pejabat. Takut boss cari. Hahaha...


Tapi, di pejabat, apa nak buat? Jawab telefon kalau  ada orang telefon minta bayaran dan bersedia memberi alasan (secara berdolak dalih atau bercerita masalah sebenar). Itu sahaja. Borak-borak sekejap kalau ada topik menarik (tapi apa sangat nak diborakkan kalau dah hari-hari duk mengadap muka yang sama!). Selebihnya mengadap pc, layan game. Lepas satu, satu... kekadang layan mata kejap, tidur-tidur ayam. Sampailah waktu habis pejabat.


Dari sehari ke sehari, begitulah. Awal-awal mungkin tak kisah sangat. Banyak masa terluang, boleh berborak bercerita macam-macam. Kekadang layan movie dengan kawan. Lama-lama. Sebulan. Bosan mula melanda perasaan. Dua bulan, rasa hidup tak ada gunanya. Tiga bulan. Otak dah macam tumpul, beku, tak berkembang, tak berfungsi.


"Kepada bekas boss, itu antara sebab saya tinggalkan boss dulu. Bukan saya tak kasihankan boss, bukan saya tak sayangkan syarikat boss. Bukan saya kisahkan sangat makan gaji buta. Tapi saya lebih suka makan gaji tak buta. Saya perlu teruskan kesinambungan hidup, dalam erti yang lebih ada makna. Maaf boss."


Sudah tiga tahun aku tinggalkan syarikat itu, aku tidak pernah sekalipun terserempak dengan boss. Di mana-mana pun di Kuala Terengganu yang tak adalah besar mana sangat ini. Sesekali aku dengar cerita tentang boss daripada kawan-kawan dalam bidang yang sama. Tetapi, baru-baru ini ketika aku singgah makan roti canai di sebuah gerai makan di Bukit Payung, boss dengan isteri dan cucunya sedang makan di meja hujung. :)

2 comments:

  1. boss ko suka makan roti canai eh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lupa nk tanya... nanti kalu terserempak aku tanya dia ek.. hehe

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...