Iklan

Oct 6, 2013

Yang Aku Takut - Episod Try and Error Non-Bake Cheese Cake

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum...


Aku tahu, buat kek keju, lebih-lebih lagi yang tidak perlu dibakar, adalah senang. Bahan-bahan yang diperlukan tidak macam-macam. Ya, senang cakap. Bukan senang buat. Tertekan sungguh rasanya. Apa yang aku takut-takutkan selama ini, akhirnya menjadi kenyataan.

Aku sebenarnya tahu, aku dengan gelatin adalah tidak 'ngam' bersama. Aku pernah beli gelatin halagel gara-gara terpengaruh dengan resepi. Dua tiga kali juga aku buat jeli kekadang agar-agar atau puding guna gelatin, tapi hasilnya aku tak puas hati. Ianya sama ada keras, atau lembik. Maka lepas itu aku telah melancarkan perang dingin dengan gelatin halagel yang masih elok dalam kotaknya atas rak kat dapur itu. Aku kembali berpaling pada serbuk agar-agar nona yang biasa memberikan hasil puding yang sangat memuaskan hati.

Tapi aku tambah juga benda alah itu gara-gara menggodek resepi non-bake cheese cake di internet, selepas melihat gelatin itu masih belum tamat tempoh sah guna. Padahal hari raya lepas, kakak ipar aku tak letak pun 'musuh' aku itu. Memang, aku tak perhatikan betul-betul cara kakak ipar aku buat kek tu hari itu. Aku cuma tolong sekejap sahaja memotong 500g daripada 1kg ketulan keju. Dan aku ingat-ingat lupa, aku rasa memang dia gunakan setin susu pekat dan sekotak krim putar. Aku tengok dia putar sekejap adunan itu, dengan mesin menggunakan kelajuan nombor satu. Kemudian dia tinggikan kelajuan pemutar tapi lepas itu aku tinggalkan dapur dan pergi entah ke mana hala. Itu cerita malam raya ke dua syawal lepas.


Dengan menggunakan baki keju dan bahan-bahan sedia ada, aku beranikan diri membuat non-bake cheese cake, dan begitulah akhirnya. Apa yang aku takut-takut, menjadi kenyataan. Cheese cake aku agak lembik dan tidak berdiri tegak selepas dikeluarkan dari acuan. Mujurlah ianya tidak betul-betul penyek, dan rasanya masih sedap. Habislah juga 'jualan' aku. Hahaha...



Sehingga hari ini, aku masih mencari-cari di mana silap aku. Aku dah google macam-macam cara untuk buat non-bake cheese cake, tapi aku masih belum berjumpa dimana silapnya. Salah satu cara yang aku 'nampak' hanyalah dengan, 'mencuba lagi'. :)
 





6 comments:

  1. Aku suka cheese cake... tapi doctor aku tak suka aku makan cheese cake...
    Doctor saja nak dengki kat aku, kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes... tepat sekali. Dia dengki. Lainkali nk mkn cheese cake, kena ajak dia sekali.

      Delete
  2. Haha..usaha tangga kejayaan. Selamat mencuba lagi dan lagi dan lagi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya-allah KA, akan mencuba lagi, dan lagi, dan lagi sehingga puas hati.. hahaha..

      Delete
  3. Assalamualaikum Su,

    Ziarah balas. Thank you very much for visiting :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam...

      U're welcome. Orang berbudi, kita berbahasa. :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...