Iklan

Dec 30, 2013

Penamat Tahun 2013 Yang Menyakitkan Kepala

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum


Saya sakit kepala. Lagi. Hari ini isnin dan esok hari terakhir tahun 2013. Cepat sungguh masa berlalu sekarang ini. Untuk berbuat apa-apa, jangan bertangguh. Kalau dulu boleh sahaja, sekarang kalau bertangguh, maka samada kita akan ketinggalan atau terlepas sahaja. Sebab masa berlalu berdesup. Sedar-sedar, masa itu sudah dibelakang.


Biasalah, hujung tahun sahaja, mesti nak pandang balik apa yang telah dibuat atau berlaku sepanjang tahun ini. Kenangan manis. Peristiwa pahit. Perlakuan, niat, tanggungjawab. Semua macam perlu ditilik, sebelum membuat perancangan untuk tahun hadapan, yang akan bermula lusa. Yang akan bermula dengan hari jadi anakanda kesayangan. Kemudian digerakkan dengan langkah ke sekolah dengan kasut sekolah baru. Terpaksa, sebab tahun 2014 kasut sekolah kena tukar kepada warna hitam. Baju baru. Sehelai cukup sebab yang tahun ini punya masih elok. Semangat baru juga diharapkan.


Cuti sekolah hujung tahun ini, kami tidak ke mana-mana. Langsung. Alasan, banjir. Hehe...


Toleh ke belakang sekejap, tahun 2013 tidak bergerak sempurna. Kehidupan hanya bergerak sekitar Terengganu. Pagi bergerak ke pejabat, petang pulang. Malam mengadap tv atau buku sebelum tidur. Akhir May, makan angin seketika ke Vietnam. Jun, ke Felda Chini 2. Kemudian tidak keluar lagi dari Terengganu. Rancangan ke KL acap kali tergendala.


Kesihatan juga kurang memberangsangkan tahun ini. Acap kali demam, lebih-lebih lagi sakit kepala. Biasanya, setahun sekali pun jarang nak demam-demam. Kurang exercise saya rasa.


Kewangan, oh.. yang ini agak teruk. Segalanya tiba-tiba jadi bercelaru sejak terpaksa rela jadi driver adik sendiri. Pemandu tidak bergaji dan minyak kereta juga terpaksa tanggung sendiri dikebanyakan waktunya. Entah apalah nasib. Saya rasa, masalah inilah yang menjadi penyumbang utama kepada kesihatan dan perancangan jalan-jalan cari makan.


2014, sungguh saya mengharapkan sesuatu untuk diri sendiri. sungguh. 





2 comments:

  1. Assalamualaikum Su,
    Selamat tahun baru 2014.
    Semoga segala yg kita usahakan utk tahun yg mendatang lebih barakah dari yg sebelumnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam K.sham,
      Selamat tahun baru untuk k.sham sekeluarga. Aminn... Sama-sama kita doakan, yer k.sham.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...