Iklan

Dec 10, 2013

Personality Test - Gara-gara 5 Tahun 5 Bulan, Hlovate

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum...


Ya, gara-gara 5 Tahun 5 Bulan, karya Hlovate yang diulang baca untuk kali kedua (rasanya, sebab mungkin juga kali ke tiga), yang bila dah mula baca susah untuk berhenti, hari ini aku mencari kuiz personaliti di internet dan cuba membuatnya. Dah lama tak buat personality test dalam magazine, sebab dah jarang beli magazine.


Jadi, ini yang aku jumpa, dan aku buat sampai habis.


Alamak, aku tak reti nak copy paste the result here. Kena la aku taip nampaknya. Aku telah menjawab 45 soalan yang senang-senang saja. Oh yer, nama kuiz ni ialah THE BIG FIVE PERSONALITY TEST. Dan mereka memberikan keputusan dalam 5 huruf, iaitu OCEAN.

Openness to Experience/Intellect
        High scorers tend to be original, creative, curious, complex; Low scorers tend to be conventional, down to earth, narrow interests, uncreative.
         You prefer traditional and familiar experiences.     (Your percentile: 12)


12 Markah jer! Hahahaha... Tapi aku rasa betul juga bahagian ni. Contohnya dalam bab pakaian, orang dah masuk musim baju bling-bling atau sutera ada permata bagai, aku masih juga tertarik dengan baju kurung kain kapas. Traditional weh! Hahaha... Aku sebenarnya tak suka sesuatu yang aku rasa boleh menarik perhatian, that's why. 


Conscientiousness
        High scorers tend to be reliable, well-organized, self-disciplined, careful; Low scorers tend to be disorganized, undependable, negligent.
         You are well-organized, and are reliable.     (Your percentile: 69)

Tak ada la high score sangat pun, maknanya tak der well-organized sangat. Kekadang kelam kabut dan berserabut juga. Tapi sebab selalunya aku tak suka keadaan yang berserabut, aku sentiasa pastikan surat-surat, resit dan bil-bil, dan dokumen-dokumen penting akan disimpan atau difailkan secara teratur walaupun dirumah. Reliable, yes i am. Samada dalam hal kerja, hal menjaga anak-anak saudara, hal mak ayah, rasanya dalam bab ini aku semakin matang. Yer la.. umur pun dah berapa, kan.



Extraversion
        High scorers tend to be sociable, friendly, fun loving, talkative; Low scorers tend to be introverted, reserved, inhibited, quiet.
         You probably enjoy spending quiet time alone.     (Your percentile: 18)

Beginilah nasib, diriku yang malang... hahahahaha. Baru-baru ni, aku ada berjumpa seorang kawan lama. Yang dah hampir 17 tahun tak jumpa. Dah jumpa tu, sakanlah kami berborak (errr.. dia yang lebih banyak bercerita sebenarnya... hehe). Satu yang aku ingat, dia kata aku introvert. Agaknya betul la kot, aku ni suka mengasingkan diri, memendam rasa, pendiam, tak banyak bergaul. Buktinya, aku sekarang tak ramai kawan. Malah hampir tak ada kawan berborak pun! Yang ada cuma kawan berborak di alam maya yakni YM atau fb, mak dan my daughter jer.

Teruk betul kan. Ya, aku dah lama sedar dan tengah berusaha ke arah menjadi lebih peramah, walaupun setakat di alam maya. Perlahan-lahan, aku mencuba juga. 



Agreeableness
        High scorers tend to be good natured, sympathetic, forgiving, courteous; Low scorers tend to be critical, rude, harsh, callous.
         You tend to consider the feelings of others.     (Your percentile: 63)

Kalau ikut markah tu, ianya hampir di tengah-tengah. At times, aku boleh jadi semacam kejam juga la, tapi untuk mempertahankan diri, aku lebih suka menggunakan perkataan 'tegas'. Hahahaha... Bab kerja la tu, aku tahu sebab sudah beberapa orang berkata aku garang orangnya. Dan orang-orang itu adalah yang kenal aku ketika aku berkerja. Hehe.. Aku rasa sepatutnya markah aku kat sini more than 80, sebab aku sebenarnya sangat sangat menjaga perasaan orang, lebih dari perasaan diri sendiri. Dan ya, aku sangat mudah memaafkan.





Neuroticism
        High scorers tend to be nervous, high-strung, insecure, worrying; Low scorers tend to be calm, relaxed, secure, hardy.
         You probably remain calm, even in tense situations.     (Your percentile: 11)

Relaks.. hahaha. Ini kerana pengalaman sebenarnya. Pengalaman banyak mengajar aku untuk menjadi seorang yang jarang nak melenting, mudah sentap, risau tak tentu pasal. Terima kasih pengalaman!


Ok, next, cari kuiz personaliti yang lain lak. Hahahaha....


























No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...