Iklan

May 26, 2014

Kemalangan

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum...

Kejadian berlaku hari Khamis 15hb. May yang lalu. Kena tulis tarikh untuk rekod peribadi (huh... peribadi la sangat kalau dah tulis kat blog ni.. hahaha). Hari khamis dan rabu tu aku cuti sebenarnya. Saja la, nak sambung cuti hari wesak yang jatuh pada hari selasa. Kebetulan cuti banyak lagi dan hari rabu pula kena hantar dan temankan mak ke klinik kesihatan untuk rutin check-up dia. Alang-alang tinggal khamis sehari dicelah tu sebelum hujung minggu, aku sambung cuti terus.


Alkisahnya, aku ni jenis yang ada waktu-waktunya memandu di bawah kawalan minda bawah sedar. Aku rasa begitulah. Kenapa aku berkata demikian ialah kerana ada ketika aku sedar-sedar sahaja, aku dah sampai ke destinasi. Dan selalunya bila begitu aku terfikir semula, 'traffic light semua hijau ke tadi?' sebab aku tak sedar aku berhenti, atau 'eh, bila masa aku lalu kat jambatan itu, rumah orang tu, atau kampung itu?'. Situasi itu biasanya berlaku kalau aku berangan, berfikir entah apa-apa, atau berborak sakan dengan orang disebelah. Walaupun begitu, alhamdulillah... tak pernah berlaku kejadian yang tidak diingini. Ianya macam sebab dah biasa sangat memandu dilaluan yang sama, maka automatik kat selekoh jari tekan signal atau kat traffic light lampu merah kaki tekan berak.


Tapi langit tidak selalunya cerah. Kekadang mendung berarak lalu. Adakalanya kilat sabung menyabung. Dan hujan pun menderu-deru!


Sebenarnya aku dah biasa sangat dengan cara memandu orang-orang di sekitar kampung aku. Budak-budak sekolah menengah yang memandu laju atau bersaing sebelah menyebelah di jalanraya macam jalanraya mak bapak diaorang yang punya. Pak-pak haji yang berkopiah atau berambut putih seluruhnya memandu dengan kelajuan sebuah basikal (err... kekadang basikal pun lebih laju!). Di simpang-simpang jalan signal tidak diberikan nak masuk simpang, padahal dah nampak kita nak keluar simpang dan tunggu dia kot-kot dia nak pergi straight! Membonceng motor dengan kedua-dua belah kaki diletak disebelah, ala-ala ayu gitu. Dan macam-macam lagi cara memandu yang tak ikut undang-undang.

Tapi aku tak kata semua orang, dan kadang-kadang aku juga begitu. Nampak polis atau jpj jer, baru kelam kabut tarik seat belt. Tak macam mula-mula duduk kampung dulu, nak pergi rumah penghulu kat ceruk kampung sebelah, malam pulak tu, pun aku pergi tarik seat belt! Arwah pak saudara aku pun tercengang tengok aku. Tapi maafkan aku yang naif, masa tu dah terbiasa perlakuan baik begitu.. start kereta jer terus zaapp tarik seat belt. Hahahaha...


Berbalik pada cerita kemalangan, aku on the way balik dari pasar pada hari itu, dengan mak dibelakang, dan Aisya dengan baby disebelah. Biasanya setakat nak ke pasar yang jaraknya sepelaung jer itu, aku lebih suka pakai kancil. Mudah nak pusing, parkir, u-turn ke apa ke kan. Tapi masa nak pergi tu, baby mengamuk nak naik si blacky yang tebal bersalut debu. Mujur juga dia tak mengamuk nak naik kereta baru mamanya, kalau tak lagi parah la jawabnya. Aku riuh duk bersembang apa ntah dengan mak, dan terlupa nak bagi signal nak masuk lorong ke rumah aku. Salah aku disitu. Tapi sebagai pertahanan diri, aku boleh jer kata, aku tak bawa laju pun, dah brek sebab nak masuk simpang, dan, dah masuk simpang pun masa tu, apabila sebuah motor kuat bunyinya terlanggar pintu depan sebelah kiri aku (sebelah penumpang). Dia nak memotong dan dia sepatutnya potong ikut kanan! Again.. defence! :P


Aku cepat-cepat keluar dari kereta dan tengok budak yang tercampak itu. Motor terbalik, air tumpah, dan side mirror patah. Budak sekolah! Dan dia perempuan! Ya Allah... aku rasa sangat bersalah, dan cepat-cepat minta maaf. Nak tolong angkat, tapi budak tu cepat-cepat bangun, dan berkata 'Kenapa tak bagi signal!'. Apa yang boleh aku kata, memang salah aku. Minta maaf jer la. Tapi yang jadi lebih dramatik, tak lama lepas tu mak budak tu datang dan marah-marah. Marah dalam erti kata suruh bayar atas kerosakan motor itu. Mujur sangat suami sepupu aku ada sekitar itu waktu tu, dialah yang terangkan balik kat mak budak tu. Mengingatkan satu-satu kesalahan budak tu. Sama-sama salah, sama-sama tanggung. Jangan marah-marah. Aku cakap baik-baik kat mak budak tu, aku boleh jer bayar kos baiki motor dia tu. 'Tapi kakak bayar la kereta saya yang kemik tu!' Terdiam juga la kakak tu. Dan dia balik selepas kami bermaaf-maafan macam hari raya, tapi dengan muka tak puas hati. Aku syak budak tu tengah minum air masa dia bawa motor tu. Sebab memang aku ingat, dia cepat-cepat angkat bekas air dia dan buang sebaik berlaku perlanggaran tu. Bekas air tumpah pun ada, yang mak dia kata bekas minyak bocor.


Lepas peristiwa tu, aku dah rasa ada sedikit gangguan perasaan setiap kali memandu. Takut sungguh aku dengan motor-motor yang tidak tentu hala kat kampung-kampung ini. Ianya sungguh-sungguh mengajar aku supaya lebih prihatin dengan keadaan sekeliling ketika memandu. Sebab walaupun kita tak langgar orang undang-undang, mungkin orang yang langgar undang-undang yang langgar kita! Malang kan tak berbau. Dah la kereta aku kalau dah kemik aku malas nak gi hantar ketuk!





3 comments:

  1. Saya pernah sekali terjadi perkara sama di hadapan hospital KL, ada budak india memotong laju di sebelah kiri dan kebetulan saya nak masuk simpang. Ada salah saya jugak kerana memberi signal terlalu lambat dan salah budak tu jugak sebab memandu laju dan memotong sebelah kiri. Nasib baik takde apa2..cuma budak tu luka2 dan motornya ada pecah2 sikit. Saya hulur duit sikit dan dia terus senyum dan blah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la.. ingt nak jugak hulur duit skit, kesian sebb budak sekolah. Tapi sebab mak budak tu, dgn budak tu jugak, duk marah2 macam dia lgsg tk salah... niat tu hilang dgn sendirinya.

      Delete
    2. Haha, kalau saya pun mcm tu gak lah. Kita kalau salah mohon maaf..kalau dua2 salah dua2 mohon maaf. Itu yg terbaik. Kalau marah2..satu habuk pun tak dapat.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...