Iklan

Jul 10, 2014

Arah tuju

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum...


Seorang lelaki yakni seorang suami, yang tidak bekerja, disebut dayus. Sebab, menjadi tanggungjawab seorang suami mencari rezeki untuk keluarganya, menyediakan tempat tinggal yang selesa, memberi makan minum secukupnya, dan lain-lain lagi. Seorang perempuan pula, bekerja untuk apa?


Sekarang adalah zaman ramai perempuan tak kahwin. Bukan perempuan sahaja, lelaki pun. Bukan pula tak nak kahwin, tapi dah jodoh yang dicari tak jumpa. Bukan tak usaha cari, tapi sampai suatu tahap, kita pasti letih, penat dan hanya mampu berserah. Akur yang urusan jodoh, bukannya di tangan kita. Aku pernah baca tentang seorang perempuan, yang masih bujang pada usia lewat 40-an. Apa dia buat supaya hidupnya tak sunyi? Dia bawa ayah dan emaknya tinggal bersamanya. Dia bawa ayah dan emaknya menemaninya ke mana-mana, melancong, pergi umrah dan kekadang outstation.



Sunyi itu sakit sebenarnya.


Aku adalah seorang yang tidak pandai bersosial. Ingat lagi ketika aku berkerja di Kuala Lumpur, tinggal seorang diri di rumah flat. Hari-hari hujung minggu adalah sesuatu yang paling aku benci! Aku benci perasaan sunyi yang aku rasa setiap kali bangun tidur di hari sabtu. Sunyi itu membunuh! Celik-celik sahaja mata, ianya adalah sabtu dan tidak perlu bersiap dan berkejar ke pejabat. Maka, apakah arah tuju untuk hari itu? Tiada apa! Ohhh.. aku masih dapat rasa perasaan itu bila aku membayangkannya.

Ianya seperti sekitar tahun 80-an dulu. Terjaga dari tidur petang selepas asar, dan rumah sunyi sepi. Tak terdengar suara emak di mana-mana. Atau suara ayah bercakap-cakap dengan emak. Tak kedengaran juga suara abang, kakak dan adik-adik. Dalam mamai, berjalan ke dapur tiada siapa disitu. Jenguk bilik mak ayah, kosong. Akhirnya termenung di tangga rumah, sambil tahan tangis. Apa yang terbayang ialah semua orang telah meninggalkan aku. Tiba-tiba kedengaran makteh jiran depan melaung, "mak dengan ayah dekat padang nun!"


Perasaan seperti telah ditinggalkan seorang diri!


Bagi seorang perempuan bujang yang berkerjaya, mungkin sukar nak tentukan arah tuju hidup untuk jangka masa yang panjang. Seorang perempuan, hanya mengharapkan sebuah keluarga yang bahagia, seorang suami dan anak-anak sebagai pelengkap hidup. Tapi perkara itu bukannya kuasa kita. Ada waktunya kita perlu redha dengan apa yang telah ditentukan-Nya. Menepis sunyi, kita cipta arah tuju perjalanan hidup kita hari-hari. Kita letak sasaran, kita letak tujuan. Supaya kita tahu apa yang perlu kita lakukan.


Hidup sendiri, tak tahu apa nak buat, itu yang mengundang sunyi.



2 comments:

  1. Cari hobi...cari kawan...cari teman...
    Get yourself on the radar...somebody will see on the screen...if you always on stealth mode, nobody will see you...

    ReplyDelete
  2. Hmmm... kena pasang radar ni.. hahaha...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...