Iklan

Jul 20, 2014

Dua Tempat Berbeza, Penghayatan Berbeza

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum...


Rumah Anak-Anak Yatim, Darul Falah, Bukit Payung.

Hari kedua Ramadhan yang lalu, aku menghadiri satu mesyuarat bagi membincangkan satu projek di rumah anak-anak yatim tersebut. Memandangkan semua orangpun ada kerja masing-masing, maka mesyuarat itu berlangsung selepas waktu pejabat. Sekitar 5.30 petang, di dalam pejabat tuan pengerusi PERKASA, Tuan Haji Yusof yang sangat aku segani. Tua-tua tuan haji itu, dia nampaknya seorang yang banyak pengetahuan dan pengalaman. Baik, tapi tegas ada. Agaknya sebab itulah kot dia sesuai menjadi pengetua asrama anak-anak yatim itu, mengendali kira-kira 200 orang remaja bermacam ragam.

Sebenarnya semenjak aku terlibat dengan satu projek diaorang, barulah aku berpeluang menjejakkan kaki ke asrama anak-anak yatim itu, yang sebenarnya juga adalah hanya lebih kurang 5 minit memandu dari rumah aku. Tak jauh pun! Aku tahu kewujudan asrama itu semenjak dari sekolah rendah lagi. Sebab, seorang kawan sedarjah merupakan anak yatim, dan ketika nak naik ke tingkatan satu, cikgu-cikgu duk sibuk tanya samada dia nak ke Perkaya atau Darul Falah. Tapi dia tak pergi pun mana-mana. Kemudian masa di tingkatan satu di SMADG, seorang kawan perempuan bernama Faizah tinggal di Darul Falah, tapi aku tetap tak pernah jenguk Darul Falah! Lagi pula, masa tu bukannya senang hendak ke sana ke mari. Harapkan bas sahaja, bukan macam budak-budak sekolah zaman sekarang yang merempit ke sekolah.

Perkara pertama yang aku perasan apabila budak-budak perempuan disitu menyerbu untuk bersalaman dengan aku yang sedang berjalan ke bilik mesyuarat, ialah pakaian diaorang! Kalah aku woi! Cantik-cantik pakaian yang diaorang pakai. Tapi aku tahu, sesetengah anak-anak yatim di mana-mana asrama atau rumah anak yatim memang agak mewah dari segi pakaian dan makan minum. Rakyat malaysia pemurah!

Ok, petang hari kedua Ramadhan, selepas habis perbincangan, tuan haji menjemput kami semua berbuka puasa sekali di sana. Awalnya aku dan seorang lagi menolak, dengan alasan yang tak berapa nak kukuh. Tapi ketika seorang pekerja asrama itu datang bertanya tuan haji, berapa orang tetamu lagi yang perlu dia hidang, tuan haji kira termasuk kami. Maka, kami dah segan nak menolak lagi.

Jam 7, kami dijemput masuk ke dewan makan, meja VIP kononnya sebab sekali dengan seorang dato' yang menaja hidangan berbuka puasa hari itu. Dato' bekas wakil rakyat itu datang sekali dengan isteri dan dua anaknya. Meja panjang itu berada di bahagian hadapan dewan dengan meja anak-anak yatim di susun berbaris-baris di kiri dan kanan dewan untuk lelaki dan perempuan. Sementara menunggu waktu berbuka kami diajak berzikir bersama-sama ustaz di situ, yang memegang mikrofon. Makanannya biasa sahaja, nasi putih berlaukkan gulai daging, ayam goreng kosong, sayur campur goreng, telur masin, tembikai dan ada sejenis agar-agar. Air pula ada kopi panas dan milo ais. Selepas berbuka, berderu-deru semuanya beransur ke surau asrama dan aku terus pulang. Terasa sungguh terisi sekali acara berbuka tadi.



Hotel 3 bintang kot, Kuala Terengganu

Dah lama sungguh aku tak berbuka puasa di hotel. Sebab, aku malas nak pergi walaupun ada sahaja kontraktor yang mengajak setiap tahun apabila ramadhan. Tapi minggu lepas, bila aku dah tak tahu nak makan apa, selera tak berapa nak ada, aku terima jemputan kontraktor dengan rela. Lagipun, aku nak bawa Aisya sekali, nak bagi dia rasa berbuka di hotel.

Hotel tu, tak adalah besar mana. Usianya pun baru sahaja lagi. Aku sampai sekitar jam 6.45 petang. Wakil dari pihak klien dah tercongok di kerusi luar, bertiga. Tapi wakil kontraktor tak ternampak pula di mana-mana. Kami lepak dulu di kerusi kayu bermeja bulat yang disediakan di sebelah kiri anjung hotel. Di sebelah kanan anjung, rupanya tempat open kitchen, berasap-asap dapur diaorang tengah bakar kambing.

Jam 7.15, baru kami masuk dan mencari meja. Masa itu orang dah ramai duk sibuk ambil makanan dah. Ramai juga rupanya orang berbuka puasa di hotel itu. Meja-meja makan bulat di susun agak rapat, penuh di ruang lobi, dan aku nampak kaunter reception kecil sahaja di satu sudut. Bunyi orang menyanyi berkumandang, dan di satu sudut, ada band rupa-rupanya tengah buat persembahan live! Kononnya nak bagi happening la kot, tapi pada aku, tak sesuai sebab bulan ramadhan dan orang nak berbuka puasa la! Yang ko nak memekak waktu-waktu nak maghrib ni apekehal!

Jam 7.25 waktu berbuka, azan maghrib pun tak berapa jelas, padahal masjid dekat sangat kat luar nun. Aku tengok masing-masing pandang sana sini nak tengok orang lain dah makan tak lagi. Dan diaorang terus menyanyi sambil kitaorang makan. Yang makan sedikit, sedikitlah. Yang banyak menimbun-nimbun atas meja pun ada. Yang membazir pun banyak. Tak kira haji, hajjah, atau sesiapa saja, berebut mengambil makanan. Aku makan sikit, sebab perut aku kecil. Tak boleh nak tampung makanan banyak-banyak. Aisya pun tak banyak makannya. Jam 8.00 malam, kitaorang beredar untuk pulang, mengejar waktu maghrib yang semakin ke penghujungnya.  Dan aku teringat-ingat roh ramadhan yang terasa tiada di situ.





3 comments:

  1. Wow...pjg tulisan kali ni...
    Aku tak suka berbuka di luar sbb malas nk terkejar2 nak solat. Dah la badan jd lesu bila telan air sejuk... Kalau kat masjid tu senang sikit...tempat solat dah tersedia..tak de nak tunggu giliran mcm kat hotel...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul... tang berkejar nk sembhyg magrib tu yg buat malasnya nk berbuka kat luar. Dulu2 masa muda2, seronok la..hehe..

      Delete
  2. Masa muda2 x de yg nak dikandar...senang je, bawak diri sendiri...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...