Iklan

Apr 6, 2011

Kalau aku bukan QS

Aku tiba-tiba teringin nak menjadi archaeologist atau ahli kaji purba yang mengkaji prehistoric people and their cultures.

Kenapa tiba-tiba boleh memikirkan demikian?

Kerana ini,
Bangkai Dakota KN630.

Well, cer imagined kalau kita yang jumpa bangkai yang bukan sebarang bangkai ini. Ianya adalah rangka jet pejuang askar zaman sebelum merdeka yang jatuh terhempas di daerah Gua Musang, Kelantan pada 1950 dan telah disembunyikan oleh tentera British daripada pengganas Komunis ketika itu. Cerita selanjutnya di blog En.hazrey di sini, dan di sini juga. Mesti banyak cerita di sebaliknya yang bukan sekadar rangka, bangkai, dan apa-apa yang nampak di mata.

Mesti sangat mencabar, kan bagaimana dapat mereka jumpa rangka jet tersebut yang sudah berusia lebih dari 61 tahun!

Membayangkannya, mengingatkan aku bahawa dulu-dulu masa di zaman sekolah, subjek sejarah adalah subjek yang paling tidak aku gemari, tetapi terpaksa di ambil juga ketika di tingkatan 4. Sedangkan Geografi yang sangat aku suka, tiada dalam pilihan.

Kenapa aku tidak suka sejarah, aku rasa kerana ketika itu aku tidak cukup menghayati sejarah. Seperti sejarah kenapa kampung aku mendapat namanya sekarang. Itu namanya belajar untuk peperiksaan sahaja.. :((


Kalaulah aku minat sejarah dulu, aku rasa sekarang mesti aku tak masuk bidang aku sekarang. Aku masuk bidang ini pun, kerana dulu aku hanya terror bab kira-mengira. Hahaha... Haa, sampai la ni engkau, aku duk ngadap worksheet manjang. Mujur la dengan terror worksheet ni, aku sangat boleh mencari makan. :D



Ok sekarang, pergi baca sejarah Dakota KN630 dan minatilah sejarah. Babai.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...