Iklan

Apr 8, 2011

Kemaafan di pohon secara sangat.

Menurut kamus Pusat Rujukan Persuratan Melayu, anonymous FTP (yang paling tepat dan sesuai dengan situasi disini) ialah 'Proses yang membolehkan pengguna mendapatkan dokumen, fail, atur cara dan data-data lain yang telah dikumpul dari Internet tanpa memerlukan pengenalan pengguna dan kata laluan persendirian. Pengguna hanya perlu memasukkan pengenalan pengguna anonymous.'

Ok, faham sekarang apa yang ingin saya bebelkan di sini hari ini. Opss.. tiba-tiba teringat kata-kata seorang kawan, dia tidak suka dan tidak tahan mendengar orang membebel. Jadi, cara saya membebel adalah dalam bentuk penulisan, kalau nak baca, bacalah, kalau tak nak baca boleh tutup blog ini, se ka rang. :)

Bebelan seperti ini memberi anda pilihan samada hendak tahu atau tidak mahu ambil tahu tentang isihati seseorang. Ok, ini juga tips bagi sesiapa sahaja yang suka membebel yer (sebab memang biasanya orang tak suka dengar bebelan-bebelan ni), tuliskan segala luahan hati, perasaan, atau apa sahaja dalam bentuk surat. Kemudian selitkan dalam poket kemeja suami ker, dalam kereta pakwe ker, atau dalam
pencil case anak-anak kita. Mana la tahu mereka berminat nak membacanya. Hehe...

Ok, ok.. back to the future, i mean back to you, yes, you, mr/mrs anonymous. :D

Kewujudan kamu sebenarnya, ada pro dan kontranya. Baiknya adalah ianya memudahkan kamu memberikan sebarang komen tanpa perlu register account di mana-mana. Dan juga kamu boleh menggunakan segala macam ayat-ayat psikologi, luahan isi hati, hentaman halus, atau macam-macam lagi kepada penulis tanpa perlu bimbang identiti kamu diketahui. Hakuna matata! Kamu tidak perlu bimbang, malah jika sipenulis seorang yang tidak kisah atau tidak ambil peduli komen-komen tentang penulisannya, tiada siapa yg rugi apa-apa.

Kontranya, pada suatu-suatu tahap, ianya secara perlahan akan mempengaruhi si penulis juga, contohnya seperti you, yes, you there, meninggalkan komen pada setiap entri tetapi tiba-tiba senyap. Atau sekiranya si penulis tahu biasanya siapa si anonymous tetapi tiba-tiba ada anonymous lain yang mencelah. Woohooo... situasi itu sangat berbahaya.


Kerana itulah ada sesetengah anonymous yang faham etika memberi komen dalam entri ini, :) , akan meletakkan nama samaran di hujung komennya. Supaya, si penulis mengecam dan boleh membalas komennya itu. :)



Jadi, kerana saya merasakan mungkin sudah ada beberapa anonymous di sini, makanya maaf dipohon secara sangat kerana terpaksa menandakan '' sahaja yang boleh memberikan komen, sekiranya ada dan sudilah bukan. Saya tidaklah mengharapkan sangat komen-komen ni, asalkan saya dapat menulis tanpa gangguan pun sudah mencukupi. Sebab saya sendiri suka menjadi silent reader di mana-mana, dan jarang menyudikan diri memberi komen, kecuali bila sesuatu entri seperti memaksa saya meninggalkan tapak di sana. :)


Dan sekiranya, kamu-kamu ada mahu meninggalkan komen personal pada saya, emailkan sahaja yer. ;)

Babai.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...