Iklan

Sep 29, 2011

Ribut

Sudah agak lama rasanya tidak berkesempatan menjenguk disini. Hari-hari hanya sempat mencuri sedikit masa sahaja untuk menjenguk google reader yang bersusun sehingga dua puluh lebih senarai yang belum dibaca. Jenguk-jenguk mana yang diyakini entri pendek atau bergambar sahaja seperti wordless wednesday. Yang pasti panjang ceritanya, dibiarkan dulu sehingga waktu membenarkan.


Malam-malam pula sejak akhir-akhir ni (sudah seminggu lebih rasanya), asyik hujan sahaja, yang dilengkapi petir dan guruh berdentum-dentum. Memang sah-sahlah keadaan itu tidak membenarkan aku mengadap internet di rumah. Paling teruk, dua hari lepas, 27hb. September ribut paling dahsyat tahun ini barangkali. Bukan disini, dikawasan ini tenang sahaja, hanya sekejap sahaja aku dengar bunyi angin yang agak kuat diluar rumah. Rumah ini jenis papan dan separuh batu di bahagian dapur, dan dilengkapkan siling disemua ruang kecuali bilik air di dapur dan diluar. Jadi biasanya kalau hujan atau angin kuat diluar, di dalam rumah kitaorang dengar macam tak kuat mana pun. Malam itu angin diluar kedengaran kuat juga, tapi tidaklah terlalu kuat yang dapat menarik hati aku untuk menjenguk membuka tingkap nako. Kalau kuat, memang kitaorang takut sebab masih ada beberapa batang pokok kelapa yang tinggi melayut berhampiran rumah dan salah satunya condong ke arah rumah! Malam itu kitaorang relaks sahaja, tak sedar apa-apa keributan.


Esoknya, baru dapat cerita daripada boss yang kebetulan berada di bandar menunggu anaknya selesai kelas tusyen, tentang angin yang berpusing-pusing macam puting beliung! Melalui internet dan facebook, baru tahu kawasan paling teruk dilanda ialah Taman Syahbandar. Macam-macam spekulasi pula dibuat. Tempat maksiatlah, joget-jogetlah, konsertlah. Aku tak tahu sangat sebab aku jarang ke sana kecuali sesekali ke pasar malam hari jumaat. Biasanya kalau hari jumaat tu, memang ramailah orang, termasuk yang lepak-lepak ala-ala berkelah di taman tu. Tapi biasanya ramai yang sekeluarga. Yang couplenya, lebih suka kesana kemari dengan membonceng motor sambil tayang bodi, atau lurah-lurah.


Ya, tidak salah segala macam spekulasi itu diperkatakan. Keadaan itu memang sangat mengundang malapetaka.


Teringat suatu ketika sekitar beberapa bulan lepas ketika kami (kawan-kawan sepejabat) menjalani rutin memanjat Bukit Besar. Seperti biasa petang itu sebaik turun kami terus ke taman berhadapan bukit. Memang ramai warga yang mementingkan kesihatan suka berjogging di situ. Ada juga kawasan kosong di dalam taman sudah dijadikan padang bola (tak seluas padang bolalah), dan setiap petang memang ada ramai orang bermain bola disitu. Ada playground di tengah-tengah taman dan petang itu seingat aku memang ada orang yang membawa anak-anak mereka bermain gelongsor disitu.


Selepas berlari-lari anak sepusingan taman, kami berehat di pondok yang ada kerusi batu dekat gelongsor budak-budak itu. Nun di sebelah sana, ada kerusi lagi dan sepasang manusia di situ. Duduk sangat rapat, tidak seperti suami isteri. Silelaki sekejap-sekejap mencuit hidung dan mencium pipi pasangannya, tanpa sedikitpun rasa malu. Sigadis (sekiranya masih), nampak malu-malu tapi langsung tidak menepis tangan yang memeluk bahunya. Banyak mata yang melihat, bukan kami sahaja. Kami pula memang sengaja melihat ke arah mereka, biar mereka malu. Tetapi, tidak! Langsung tidak! Agak lama juga perkara itu berlaku, hingga akhirnya kami bangun meninggalkan taman.


Benarlah, zaman sekarang ramai yang suka dan berbangga mempamerkan kebodohan, kemaksiatan, kezaliman, 'kepandaian' dan bermacam-macam lagi 'keindahan dunia'. Dan ramai pula yang menyokong. Teringat lagi ajukan kata-kata seorang ayah oleh Ustaz Azhar Idrus dalam salah satu ceramahnya apabila melihat anak sendiri berpakaian ketat atau memdedahkan, 'dah nok wat guaner, pesen lening!' Hahaha...



P/s : Kalau ayah saya (dulu masa saya kecil), memang ditendang dinding apabila kami masih menonton tv waktu maghrib, hingga kami menikus lari ke bilik air cepat-cepat mengambil wuduk.

2 comments:

  1. assalam aya

    Kat KL ni pun sdah start hujan turun dengan lebatnya. Biasanya belah petang bawa ke malam. Kadang2 tu turun lebat tak sampai 10 minit. lepas sejam sambung balik. dah jadi pelik musim hujan sekarang ni.

    ReplyDelete
  2. wassalam...

    Kt trg sekrg dh nk masuk musim hujan dh ni.. next week kan dh oktober. Malam ni tk dgr hujan plak, tp petg td hujan lebat sungguh.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...