Iklan

Oct 12, 2011

Bulan Itu

Nian bulan dilangit tinggi
Indah terang dimalam hari
Puas kupandang tiada jemu
Rindu dendam kulepas padamu...


Malam tadi bulan penuh, cantik sungguh dari tingkap di dapur. Sayangnya tidak boleh berlama-lama merenung bulan, Asyraf sibuk suruh tutup tingkap sebab takutkan malam yang semakin gelap. Bukannya dia nak naik ke atas kalaupun takut, tapi hendak juga dia berkepit dengan aku kemana sahaja dalam rumah. Ke bilik, dia menurut. Ke dapur, berlari turun sama. Ke bilik air, dia tunggu diluar. Dan dah dua malam, tidur pun menyelit antara aku dan Aisya. Atas bantal aku, hingga terpaksa aku alas kain batik untuk tidur sebab bekas dia tidur sekejap itu, terasa lembap bantal dan tilam dek peluh! Dia, aku angkat tidur diluar bersama mamanya dan baby. Katil saiz permaisuri tidak membenarkan dia yang lintang pukang tidur bersama kami.

Sebenarnya, seperti biasalah bila bulan mengambang penuh, terang benderang nampak dicelah-celah ranting kering pokok langsat di tepi dapur, memang hati aku mula meronta-ronta nak tangkap gambar. Masalahnya, aku masih tak reti nak capture gambar bulan waktu malam dengan DSC T2 aku yang dah lama aku pakai tu. Tak reti, sebab tak explore habis-habisan penggunaannya, ataupun memang tak boleh nak capture cantik-cantik dengan kamera tu.

Then memandangkan dah ada Ace ni, aku cuba dengan plak dengan kamera 5MPnya. Pun sah-sahlah tak berjayakan. Lagipun aku tengok setting dia pun lebih kurang saja dengan DSC T2 8MP tu.

Adakah aku yang masih tidak pandai mempergunakan betul-betul kamera itu? Dan aku sudah ada angan-angan untuk mencari kamera baru, sebagaimana aku belum cekap atau menggunakan sepenuhnya semua application dalam Nokia putih 6288 ini, walaupun dah tiga tahun guna, dan sudah beli Ace?


Tak, aku sedar kelemahan aku itu dan aku tidak mahu mengulanginya. Jadi aku kena betul-betul fasihkan diri dulu dengan DSC T2 ini sebelum tukar dengan yang baru.

Ini yang dikatakan tapak kaki sebesar ibu jari. Tapi jari jemari aku kecik, jadi tidak tepat juga perumpamaan itu. Antara hasil percubaan dengan Galaxy Ace.



Semalam, di tepi jalan ke Kg. Undang, sangat cantik pemandangan disitu. Kalaulah aku ada tanah disitu, tak cukup duit, pondok pun akan aku bina. Aisya dengan Asyraf.

2 comments:

  1. Teringin juga nk tinggal dekat tempat mcam Kg undang tu. Nk lari dari kesesakkan kota.

    ReplyDelete
  2. Hmm... kota memang menyesakkan dada, dan jiwa..
    Alhamdulillah, saya sudah berhijrah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...