Iklan

Oct 18, 2011

Rajinnya awak!

'Rajinnya awak pergi ambil anak kat sekolah!'


Ok, sesuai atau tidak perkataan rajin digunakan disitu? Kalau diikutkan ayat yang perlu Aisya buat dalam buku latihan bahasa melayu tahun 3nya, memang boleh ajer. Tak ada salahnya ayat itu.

Tapi, kalau diikutkan realiti kehidupan, orang yang dikatakan rajin itu boleh menjawab pulak, 'Habis tu, takkan nak biarkan anak kat sekolah?' atau 'Dah tu, awak nak tolong pergi ambil ker?'.


Maaf, pada pendapat saya, dalam hal sebegitu, perkataan RAJIN itu sangat tidak sesuai. Tidak peduli samada ayat itu ditujukan pada seorang lelaki atau perempuan. Bilamana ianya adalah sesuatu yang kita kena buat, mesti buat, kalau tak buat maka dosa, malapetaka, atau makan pasir, makanya itu adalah tanggungjawab.


Waktu kerja, lepas discssion dengan engineer, ada meeting perubahan kerja, pastu kontraktor plak datang untuk bincang pasal claim kerja-kerja tambahan. Ada tender yang perlu disiapkan dalam tempoh terdekat, ada site meeting lagi. Dan kalau tak buat semua tu, takkan nak suruh boss pulak siapkan. Dah tu, takkan hari-hari awak nak cakap, 'Rajinnya awak!'


Kebetulan plak ayah sekarang jarak tempat kerjanya lebih jauh dari jarak pejabat saya dengan rumah dan sekolah Aisya. Sah-sahlah saya yang kena ambik Aisya balik dari sekolah, setiap 5 hari seminggu. Oleh itu kekadang bila kebetulan saya belum makan, tengah lapar tahap gaban, jadi sebelum pergi ambil Aisya kat sekolah, tak salah singgah dulu kedai beli nasi ayam 4 bungkus. Kenapa 4, sebab dah kat rumah ada adik dan tokwan. Mak tak makan nasi ayam. Dah tu, takkan itu pun awak nak cakap 'Rajinnya awak!'


Tak sesuai la, dan saya kurang boleh terima sikit cakap-cakap yang macam tak ada idea nak cakap apa ni.


Kalau saya sedang baking kek, atau menjahit manik, atau membaca majalah, pada hujung minggu saya.. maka sesuailah dengan 'Rajinnya awak!'.

Atau apabila hujan lebat, saya mengambil kesempatan mencuci kereta, menyental bilik air sebelum mandi, mencuci pinggan mangkuk sebelum tidur, maka bolehlah awak cakap, 'Rajinnya awak!'...

Sebab apa yang saya buat itu memang memerlukan kerajinan semata, kalau tak nak buat tak aper, tak berdosanya, tak juga kena maki. Paling-paling tidak pun layan sahajalah kepuasan hati diri sendiri.



Betul tak? Betul tak?

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...