Iklan

Nov 7, 2011

Penantian Yang Berakhir

Setelah seminggu menunggu, dengan rasa yang tidak sabar, akhirnya penantian berakhir pada hari Jumaat lepas. Hairan juga apabila van Pos sampai pada lewat pagi Jumaat itu, bukankah semua orang bercuti hari Jumaat di sini? Bila cuba beramah mesra dengan soalan yang tidak sepatutnya, dalam keadaan teruja menerima bungkusan agak berat, sebesar separuh kertas saiz A4, soalan berlalu bagaikan angin bercuit sipi telinga. Tiada jawapan, malahan ucapan terima kasih juga seperti tidak mendapat sambutan. Agaknya sipenghantar bungkusan itu moodnya kurang elok akibat terpaksa bekerja di hari Jumaat menghantar bungkusan saya semata. Dalam hatinya, janganlah harapnya dia menyumpah seranah saya kerana soalan bodoh saya tadi.


Keterujaan saya menerima buku-buku baru adalah lebih daripada dilambakkan pakaian baru. Sungguh. Untuk saya, shopping buku adalah lebih mudah daripada membeli pakaian. Sudah biasa saya pusing keliling satu shopping complex konon untuk membeli baju, tetapi pulang dengan tangan kosong. Lebih-lebih lagi sekitar tahun 1999 hingga 2003 ketika bekerja di kota metropolitan Kuala Lumpur. Tapi kalau masuk kedai buku, memang tidak akan keluar dengan tangan kosong. Sekurang-kurangnya sebuah majalah mesti dibimbit keluar. Ini juga sebab kenapa saya menghadkan diri daripada menjenguk lama-lama laman web pts, buku-online, dan lain-lain yang menyediakan perkhidmatan menjual buku secara online. Saya akan mudah terpengaruh dengan bermacam-macam buku nanti.

Ini kali kedua saya membeli buku daripada kedai-buku online ini. Yang pertama dulu ada ceritanya disini. Kali ini saya order buku-buku ini.


1. Andai Itu Takdirnya – Siti Rosmizah

Dulu, ketika setiap pagi menghantar dan menunggu Aisya mengaji di rumah ustaz yang isterinya mengajar mengaji budak-budak kampung, saya selalu membawa sebuah buku cerita yang akan saya baca sementara membunuh waktu menunggu. Saya hanya tersenyum pada ibu-ibu lain yang turut menunggu anak masing-masing bergilir diajar mengaji, yang sibuk bercerita macam-macam hal. Dan ada seorang ibu itu, yang memang ‘ramah’ menegur anaknya yang sangat nakal, memberitahu saya tentang buku ini. Katanya, dia menangis-nangis baca buku ini. Ceritanya sangat sedih. Sejak itu saya sudah berazam nak baca karya Siti Rosmizah ini, berlebih-lebih lagi bila melihat betapa novelnya menjadi buku terlaris. Walaupun sebenarnya saya tidak gemarkan buah tangan Buku Prima atau Alaf21, yang saya rasa banyak cerita-ceritanya yang tiada keasliannya, saya rasa tidak ada salahnya mencuba air tangan Siti Rosmizah ini.


Tapi, itulah, yang saya kesalkan sudah terjadi belum sempat menikmati dan tenggelam dalam sedu sedan ceritanya. Baru beberapa helaian dihadap, helaian itu sudah hampir-hampir tertanggal dari buku. Bila ditilik-tilik, didapati kualitinya memang rendah. Gamnya tidak setebal buku JS atau NB Kara. Patutlah mudah sangat tercabut helaiannya, lebih-lebih lagi di awal-awal mukasurat. Ini buku pertama yang akan saya baca kerana sungguh-sungguh saya ingin mencari keistimewaan novel terlaris ini. Nanti saya ceritanya apakah hasilnya.


2. Menunggu Kereta Api – Norhayati Berahim

Kononnya saya sudah agak jemu dengan penyampaian NB dalam setiap novelnya yang hampir sama walaupun jalan ceritanya menarik. Dan ini antara sebab saya mencuba karya Siti Rosmizah. Tetapi saya tidak dapat menolak rasa ingin tahu saya apabila membaca sinopsis air tangan terbaru Norhayati Berahim ini.


3. Percaya Akhirnya – Ruby Hazri

Saya sudah ceritakan di sini, tentang kenapa saya perlu membaca novel ini. Sekiranya karya ini tidak mengecewakan saya, saya pasti selepas ini Ruby Hazri akan menjadi salah seorang pengarang kegemaran saya, seperti Norhayati Berahim. Ada sebuah novelnya yang sudahpun menjadi target saya selepas ini.


Sudah pasal buku, bagaimana raya korban tahun ini? Semalam saya hanya duduk rumah sehari suntuk selepas memasak nasi minyak dengan ayam masak merah di awal pagi. Hari ini juga nampaknya tidak ke mana-mana. Cuaca hari ini seperti semalam, mendung menanti hujan yang tidak turun-turun. Esok mulai kerja dan saya perlu membuah kek untuk jamuan kelas Aisya lusa. Jumpa lagi nanti.

3 comments:

  1. assalam suraya

    sudah agak lama sy tak baca novel setebal 588 muka surat ni. Kalau dah start baca mau terjebak balik dalam dunia novel ni ... :D

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam...

    haa.. buku mana 588 pages?
    kekdg2 lagi tebal, lagi puas rasanya. dunia saya, tiada apa sgt. kena cari aktiviti utk isi setiap ruang kosong. :D

    ReplyDelete
  3. waalaikumussalam...

    haa.. buku mana 588 pages?
    kekdg2 lagi tebal, lagi puas rasanya. dunia saya, tiada apa sgt. kena cari aktiviti utk isi setiap ruang kosong. :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...