Iklan

Jun 2, 2014

Review of Anthem by Hlovate (Cerita aku tentang Anthem)

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum...


Review la sangat kononnya. Padahal aku sendiri tak pernah belajar dan baca pun tentang macamana nak buat review. Ada jer jumpa cara-cara nak buat review buku atau filem kalau google, tapi tu la... nak baca cerita skima begitu, aku tak berapa nak rajin. Hehe...


Buku Anthem tu dah lama adik aku beli. Last year masa pesta buku kat pwtc tu kot. Nak baca, tapi kononnya kena baca dulu novel-novel dia sebelum Anthem sebab ada watak dalam tu, yang wataknya ada dalam buku-buku sebelum tu. Tapi sebenarnya memang hampir kesemua novel-novel dia, dan novel Noor Suraya pun mesti watak-watak diaorang ada kaitan dari satu novel ke satu novel. Macam aku sebut kat Goodreads, aku bayangkan Hlovate dah ada carta organisasi macam mind mapping untuk watak-watak tu, dan kaitan antara satu dengan yang lain. Aku bayangkan lagi, dia buat cloud untuk watak-watak yang berkait dan rangka jalan cerita. Orang ini begini ceritanya, orang itu begitu cerita.


Daripada novel-novel Hlovate juga, aku rasa beliau seorang yang berpengetahuan luas dan minat musik. Asyik-asyik bercerita pasal musik, dan remaja hilang arah mencari jalan pulang, hingga ada waktunya aku naik bosan baca novel beliau. Versus, rasanya aku baca tak habispun.


Tapi Anthem sangat berlainan. Masih cerita remaja hilang arah mencari jalan pulang, juga musik, pembawaan cerita tentang Dash sangat mengasyikkan. Baca novel ni, banyak benda boleh belajar. Itu yang paling penting. Hlovate bukan sahaja berkongsi cerita tentang Nur Dania Dashrin, tetapi berkongsi banyak sangat pengetahuan. Sehinggakan aku rasa nak baca cerita ni, kena duduk depan pc atau kena ada smartphone kat sebelah yang boleh google tentang macam-macam yang dia sebutkan kat dalam tu. Juga boleh buka Youtube, cari dan dengar lagu-lagu yang dia sebut.


Kalau setakat lagu main syair to naheen atau zindagi ek safar ek suhana, aku memang tahu dan ingat sikit-sikit. Itu lagu dari cerita hindi kegemaran ayah masa dia muda-muda dulu. Tapi bila dia sebut lagu yang aku tak tahu, aku jadi tak puas hati. Kena cari juga kat youtube. Sampai begitu penangan Anthem kali ini. Belum lagi dengan banyak percakapan dalam english, german, hindi dan macam-macam. Hinggakan secara tiba-tiba aku teringin fasih dalam bahasa hindi. Duk layan citer Hindi dari kecil, tapi tak reti-reti juga nak cakap hindi. Well, practice make perfect orang kata. Kalau duk hari-hari cakap bahasa teganu, mana nak reti cakap hindi. Faham tu boleh sikit-sikit.


Untuk buku Hlovate yang ini, aku kasi 4.8 bintang. Kat Goodreads tak boleh bagi ada point gitu, jadi aku letak jer 5 bintang. 0.2 bintang lagi sebenarnya untuk editornya, sebab ada kesilapan ejaan atau perkataan yang diulang, yang aku rasa jarang jumpa sebelum ni dalam buku Hlovate. Untuk peminat buku-buku bukan cinta, aku sangat syorkan buku ini. Bacalah dan hayatilah.

2 comments:

  1. huhu.. malasnya nak baca buku

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha... tak per kalu malas baca buku cerita. tk ada orang bleh marah.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...