Iklan

Nov 25, 2008

Analysis & Interpretation ISO 9001:2000 in-house training

In-house training ini bermula pagi tadi. Memandangkan benda ni wajib bagi mengekalkan Gred G7 dalam CIDB, dan company juga menanggung semua kos bagi mendapatkan sijil ISO 9001:2000, maka kami (semua pekerja yang ada di pejabat) terpaksa mengadap muka trainer kami dengan rela paksa. Rela kerana mahu atau tidak, selagi bergelar staf disini, ini salah satu tanggungjawab kami. Terpaksa pula, kerana sebenarnya kami semua sangat malas hendak mengadap trainer kami yang kurang mesra alam, dan tidak pandai berlawak itu. Sehinggakan kami pula yang kena buat lawak semata-mata hendak menjauhkan kantuk dan jemu yang bertandang.

Menjadi suatu kemujuran juga kepada kami, apabila sedang kami melayan clauses yang memeningkan itu, ada sahaja panggilan telefon daripada consultant dan supplier yang memerlukan perhatian segera. Biarpun sebenarnya ianya juga merupakan sedikit gangguan kepada kami kerana ini bermakna course itu akan lebih lambat habisnya, kelegaan juga dalam kebosanan dan keletihan menahan mata yang hampir terpejam.

Kebetulan juga, ketika sedang leka sebentar pada clause yang agak menarik, Ah Seng datang. Subkontraktor kami yang itu sangat peramah dan suka bercerita dengan kami. Hari ini, dia datang untuk mengambil sekeping cek yang telah disediakan oleh boss kami kelmarin. Dan dia ada cerita menarik untuk kami hari ini. Malam semalam, kedai dia kena pecah! Maksudnya disini, kedai dia telah dimasuki perompak. Hampir RM10,000 juga dia mengalami kerugian. Dari cerita rompakan sehingga cerita pinjaman dengan Along, mengambil masa 20 minit juga kami melayan cerita dia. Dan selepas itu, kembali ke bilik mesyuarat meneruskan course yang terhenti.

Yang pasti, selepas ini memang banyaklah kerja-kerja yang menanti untuk dibereskan. Takpe, bila dah mula segalanya akan berjalan lancar. Yang penting, kena mula dulu..!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...