Iklan

Nov 18, 2008

When i really need a shoulder to cry on...

Kawan. Sahabat. Teman. Ianya mungkin diertikan kepada perkara yang sama, seseorang yang kita kenal, bercerita, melalui hari-hari bersama, ketawa dan mungkin juga menangis bersama. Tetapi, pada pandangan aku, teman, sahabat dan teman bukan sekadar itu. Pengertiannya lebih mendalam.

Aku punya ramai kawan, dulu. Ketika di zaman persekolahan, di asrama, di universiti. Ketika di sekolah rendah, kawan-kawan di sekolah juga merupakan kawan-kawan yang sama bermain kejar-kerja di waktu petang di kampung. Paling tidak pun, bersaing berbasikal ronda-ronda keliling kampung sehingga sampai ke rumah kawan di kampung sebelah. Habis sekolah rendah, kawan-kawan itu semua bertaburan ke merata tempat menyambung persekolahan menengah. Hanya segelintir yang meneruskan persahabatan apabila bertemu di sekolah yang sama. Itupun kiranya masih di kelas yang sama. Aku akui, aku jenis yang tidak berapa pandai meneruskan persahabatan dengan kawan lama. Biarpun masa di sekolah rendah, dialah teman paling rapat. Bila dah ke alam sekolah menengah, berjumpa jarang-jarang dengan kawan rapat yang lama, persahabatan mula renggang.

Mungkin juga kerana aku bukan seorang yang suka bergantung kepada orang lain untuk berbuat sesuatu. Jadi di kelas mana sahaja aku ditempatkan, pasti aku mendapat seorang teman rapat yang duduk sebelah aku di dalam kelas. Teman untuk berborak ketika ketiadaan cikgu, ataupun kekadang berbuat nakal ketika kelas berlangsung.

Ketika di universiti, lagilah aku tidak punya kawan rapat. Ke sana sini, biasanya seorang diri. Ke kelas, perpustakaan, makan di kantin, berjumpa pensyarah, dan biasa sangat pergi window shopping sendirian. Ada tak ada, kawan yang bergelar sahabat itu. Shahrinaz. Seorang yang tidak pernah melupakan kawan dia yang seorang ini. Sesekali, pada waktu senggang antara waktu sibuknya, bolehlah aku lepak-lepak dengan dia. Kami bukan sekelas, juga bukan ke course. Kebetulan kami di 'dorm' yang sama ketika matriks satu di Sekolah Raja Tun Azlan Shah, Taiping. Dan kebetulan itu membawa kepada keselesaan antara kami. Latar belakang kami, jauh berbeza! Dia orang bandar, belajar musik (bermain piano sejak kecil), kedua ibubapa bekerja kerajaan (seingat aku la), hanya 2 beradik di dalam keluarga dan of course, bijak. Aku, orang kampung yang ramai adik beradik (6 orang) , dan hanya tahu berangan-angan tentang bermain musik (sesuatu yang aku minat). Dia, satu-satunya sahabat yang kekal hingga sekarang. Biarpun pernah peristiwa pahit berlaku di celah-celah persahabatan kami, ianya tidak memutuskan terus ikatan sahabat itu. Tapi, dia jauh sekarang dan aku juga jarang lagi berhubung. Hanya sesekali kami berbual di alam siber ini.

Dan sekarang, ketika semua teman-teman, kawan-kawan dan sahabat-sahabat itu sudah mempunyai kehidupan mereka sendiri.. aku terasa sangat jauh. Jauh dari kehidupan manusia yang bersahabat dan berkawan. Aku bagaikan manusia yang penuh keterasingan. Aku yang selama ini tidak suka bergantung kepada sesiapa, tiba-tiba terasa keseorangan. Aku yang tiba-tiba sangat memerlukan seseorang, tiba-tiba terasa aku tidak punya sesiapa. Aku seolah-olah tersedar dari lena yang panjang. Aku bagaikan berada di antara manusia-manusia yang sungguh asing.

2 comments:

  1. Beb,

    Tak main la sebut nama betul, beb! Eja tak silap pulak tuh, isk isk...
    Jangan lupa cari aku bila sampai KL, tau!

    - Shazz

    ReplyDelete
  2. Hehe.. Alaa.. don't worry la.. aku tak kutuk org kt sini. Sumer yg baik2 belaka.. hahaha!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...