Iklan

Sep 10, 2010

Malam 1 Syawal 1431H

Assalamualaikummm...

Menjelang satu syawal iaitu semalam lagi, ada berlaku satu kekecohan. Ianya tidak melibatkan aku, tetapi sipi-sipinya terkena juga. Tapi aku okay, malas nak mengambil perhatian sangat. Banyak lagi perkara lain perlu diselesaikan. Hari ini kekecohan masih bersambung, dan tempiasnya masih sedikit-sedikit terkena. Sambil mengacau adunan kuih siput, aku sibuk juga melayan panggilan telefon yang agak bertalu-talu.

Selepas kuih siput, kek coklat pula. Sebelum tu, tukar langsir yg sedia dipakai kepada yg lain. Bukan yg baru, cuma bertukar sahaja. Langsir baru cuma di dalam bilik aku. Hehe.. Dah lama rancang nak beli langsir baru.

Petang tadi tak memasak kecuali sambil aku membuat kek, mak memotong daging dan ayam untuk aku masak malam nanti. Untuk makan malam, lauk masak lemak cili api semalam masih banyak. Untuk berbuka, ayah dah beli makanan di pasar. Cukuplah untuk dihabiskan malam nanti. Kalau terlebih memasak, esok lusa pastinya menjadi habuan ayam jer. Hari raya, bukannya orang makan sangat nasi putih.

Selepas berbuka, perang mercun bermula. Tak putus-putus mercun disana-sini berbunyi. Sungguh meriah sekali. Aku rasa, kalaulah tiada orang yg bermain mercun, pasti sunyi sepi malam raya. Rumah belum berkemas sepenuhnya tapi aku perlu memasak untuk esok. Kalau aku masak pagi esok, takut lambat pula. Ayah tak suka makan pagi lambat.

Jadi selepas isyak, aku siap-siap menyediakan bahan untuk membuat rendang daging. Siap rendang di atas dapur, aku perap pula ayam untuk masak kerutup ayam. Lepas masak semua, aku rasa lapar. Aku biar mak potong timun, carrot semua untuk dibuat acar sambil aku memasak sebungkus meggi. Hahaha.. mak kata, 'pesal makan meggi padahal ketupat dah ada, rendang dah masak?' 'Entah la mak, tetiba terasa nak makan meggi'. :D

Selamat hari raya semua.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...