Iklan

Jul 23, 2011

Buku, buku dan buku

Kita adalah keterbalikan daripada apa yang kita lihat.



Betul ke? Aku jumpa ayat tu masa aku belek-belek buku-buku cerita lama yang bersusun dalam kotak plastik lutsinar bawah meja belajar Aisya yang aku jadikan meja laptop. Ya Allah, banyaknya buku cerita, termasuk yang adik aku punya yang dipinjamkan dan adik lupa nak ambil semula. Hehe.. Tak per, bukannya rumah orang lain yg aku duduk ni, rumah mak dia jugak.


Sekarang aku sedang membaca novel 'Dari Kerana Mata' karya Norhayati Berahim, adik aku punya, selepas aku menghabiskan novel lama 'Merpati Putih Terbang Lagi'. Lama sungguh nak habiskan novel nipis karangan Khadijah Hashim itu. Aku mula baca dah lama, tapi terhenti bila mengadap Salina - A.Samad Said, novel yang aku pinjam daripada Perpustakaan Awam Kuala Terengganu. Tak sempat habis pun Salina sebab ada sahaja aktiviti lain yang aku buat masa tu. Salina pulak tebal dan tempoh pinjaman adalah sebulan sahaja. Itupun sudah dua kali aku renew sebab kali pertama pinjam aku terlupa kewujudan buku itu sehinggalah tiba tarikh pemulangan.


Bulan lepas juga aku habiskan satu lagi karya baru Norhayati Berahim iaitu Sejam RM2.50 yang aku rasakan ceritanya lebih sesuai dijadikan drama bersiri atau telemovie. Tajuk Sejam RM2.50 juga sangat tidak kena kerana ianya hanya sesuku babak di penghujung cerita! Jalan ceritanya menarik dan lain dari yang lain, tapi pendapat aku, begitulah. Yang aku baca sekarang tu pun, baru habis beberapa helai. Sudah terasa sedikit kejemuannya. Mungkin aku kena tukar dan mencuba karya penulis-penulis lain pulak kot. Siti Rosmizah misalnya.


Nampaknya aku lebih suka novel-novel lama Khadijah Hashim, A.Samad Said, Fatimah Busu, Arenawati,... Jiwa aku mungkin lebih ke arah orang dulu-dulu. Hehe... Tiba-tiba aku teringat novel yang dah lama aku nak, tapi tak sempat cari, novel lama Fatimah Busu.. Ombak Bukan Biru. Aku sambung lain kali yer, aku nak google jap.


Aku pernah menulis tentang novel-novel yg aku teringin sangat itu disini dan di sini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...