Iklan

Nov 10, 2011

Andai Itu TakdirNya - Ulasan

Menamatkan novel bersampul hijau itu malam tadi, awal lagi lebih kurang jam 10.00 malam. Bulan mengambang penuh, dan langit terang tak berawan. Rumah sunyi sepi. Tiada lagi bunyi bising adik memanggil kak atau nia, atau suara baby menangis tidak selesa perut. Tidak kedengaran suara bising mama budak-budak itu menjerit melarang itu ini. Rupa-rupanya Aisya sudah tergolek lena depan tv, bertutupkan selimut adik. Mak di dapur, dan ayah awal-awal lagi sudah tidur di bilik. Adik saya sekeluarga dengan baby baru sudah pulang ke Kuala Lumpur, dan seisi rumah kembali ke keadaan asal seperti sebelum dua bulan lepas.

Andai Itu TakdirNya seperti gabungan anganan atau dongengan yang digubah menjadi suatu rantaian kehidupan. Saya rasa semua wanita pernah berangan mempunyai wajah yang rupawan dan jelita, yang dapat menarik minat ramai orang. Kemudiannya seorang jejaka tampan, anak orang kaya semestinya, yang sombong dan ego, akhirnya jatuh cinta dan tidak boleh hidup tanpanya. Menderita dan kecewa, yang ego dan sombong akhirnya menyesal , mendapat anak kembar, ada yang cemburu dan iri hati.. oh, terlalu banyak dongengan atau harapan yang digubah yang kononnya menjadi realiti dalam novel ini.

Bukan bererti novel-novel lain adalah cerita sebenar, tidak semestinya. Cuma saya lebih suka karya yang lebih dekat dengan realiti kehidupan, yang tidak semudah dan selaju cerita Andai Itu TakdirNya. Malah saya merasakan novel ini adalah gabungan idea-idea daripada banyak novel-novel lain yang pernah saya baca. Saya katakan gabungan kerana novel ini terlalu banyak cerita!

Aleya, digambarkan sebagai perempuan yang jelita dan ada tarikan (diulang acap kali betapa cantiknya dia!), anak orang kampung , belajar diseberang laut, ditangkap khalwat dengan Syed Azril, ex-classmate semasa belajar di oversea, anak orang kaya, semestinya tampan dan menjadi pujaan gadis-gadis, sombong dan ego tetapi dalam hati memuja dan mengagumi Aleya. Mereka dituduh berkhalwat gara-gara seorang pendengki. Maka bermulalah hidup Aleya yang penuh penderitaan, dipukul, diterajang. Dirogol suami sendiri dan dibuang ibarat sepah. Dia mengandung anak kembar, kembali kepada keluarga Azril kerana memikirkan nasib anak sekiranya dia mati akibat ketumbuhan dalam kepalanya. Azril yang kononnya telah berubah, bagaimanapun kembali menyinga, sekali lagi menghalau Aleya. Dan Aleya yang dibuang keluarga sendiri, akhirnya kembali ke kampung dengan kandungan, kembar sekali lagi. Akhirnya... Syed Azril kembali datang melutut and they lived happily ever after.

Begitulah. Novel yang ringkas, dan mudah. Oh ya, saya tidak baca semua pages. Saya lompat-lompat pages kerana hanya ingin tahu apa penghujungnya. Nampaknya air tangan Siti Rosmizah ini tidak sesuai dengan citarasa saya. Seperti yang saya katakan, ceritanya sangat laju, tiada bunga-bunga bahasa, dan terlalu banyak peristiwa.

Budak sekolah mungkin suka cerita begini, kerana seingat saya dulu, saya juga begitu. Suka berangan. Tetapi anganan saya lebih terbatas kerana saya banyak terdedah kepada buku-buku Hardy Boys, Alfred Hitchcock, Enid Blyton dan Nancy Drew, juga kepada cerita cinta remaja series Impian yang diterjemahkan ke bahasa Melayu, dan biasanya jarang digambarkan heroin cantik dan jelita, cuma lebih kepada realiti di mana setiap orang mempunyai tarikan mereka tersendiri.

Oh ya.. saya masih sukakan novel penyiasatan dan pengembaraan!

2 comments:

  1. assalam suraya

    Kebetulan. citarasa kita sama. x suka pada cerita yg terlalu over angan nya. suka pada citer yg lebih kepada realiti kehidupan semasa.

    x jadi belilah mcam ni ... he33

    ReplyDelete
  2. wassalam wachak...

    baik jgn.. hahaha...

    tengah duk baca karya Ma Lee Chuswan skrg, yg dipinjam di public library. boleh tahan la citernya.. :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...