Iklan

Nov 13, 2011

Memerang dan Kura-Kura

Gambar di ambil di sini.

Beberapa minggu yang lalu, sewaktu hujan turun agak lebat dan aku sedang memandu untuk mengambil Aisya di sekolah, aku ternampak memerang di tepi jalan selepas jambatan Kg. Tok Molor. Maaf, aku memang teruja sebab inilah pertama kali aku melihat memerang di situ sedangkan sedangkan sejak 2006 lagi, aku melalui jalan itu hampir setiap hari untuk ke pejabat, atau ke bandar, atau ke mana-mana sahaja dan tidak pernah melihat walau seekor memerangpun. Dua ekor memerang hitam berkilat sedang menunggu lalu lintas tenang untuk menyeberang barangkali. Sungguh comel. Malangnya ketika aku dalam perjalanan kembali ke pejabat beberapa minit kemudian, dengan niat dan harapan semoga memerang itu masih ada dan bolehlah aku mengambil gambar, ianya sudah tidak ada lagi disitu. Bukan main lagi aku memperlahankan kereta dan terjenguk-jenguk ke sekitar kawasan tu, kecewa sungguh.

Adik aku kata, memang biasanya kalau hari hujan memerang suka keluar bermain hujan dan melintas jalan. Dia selalu nampak di sekitar jambatan Kampung Titian Baru.

Sejak hari itu, setiap kali aku lalu disitu, memang mata aku akan sedikit meliar ke sekitar tepi jalan. Manalah tahu nasib baik ternampak lagi ia bermain disitu. Tetapi sehingga hari ini, nasib belum menyebelahi aku.




Tadi pula, ketika memandu untuk tujuan yang sama, iaitu mengambil Aisya di sekolah, aku ternampak pula seekor kura-kura sedang melintas jalan. Keterujaannya tidaklah seperti melihat memerang, sebab agak biasa jugaklah ada kura-kura yang tersesat ke sekitar rumah. Yang mengagumkan adalah, kura-kura ni kan, kita nampak sahaja betapa perlahannya dia bergerak dengan kakinya yang pendek, tetapi sekejap sahaja sudah sampai ke seberang jalan. Macam baru-baru ni bila ada kura-kura tersesat ke dalam longkang kecik antara dapur dengan stor, baru sahaja aku naik sekejap ke atas untuk mengambil kamera, ia dah lesap entah ke mana. Puas cari tak jumpa. Memang laju, sebab tu ada kisah arnab dan kura-kura yang berlumba tu.



Gambar dari sini.

Bercerita pasal kura-kura, dulu masa belajar di Pulau Pinang, aku dan housemates pernah membela seekor kura-kura kecik seperti di atas. Gambarnya pun masih ada, tapi aku malas nak scan. Aku masih ingat lagi, kitaorang siap bagi nama lagi kat kura-kura tu, aper ntah namanya.. totot ker.. tutut ker.. dah lupa dah. Lebih 10 tahun lepas tu. Sekali tu kura-kura tu hilang, tak tahu ke mana menghilang. Puas cari tak jumpa. Berbulan jugak la kitaorang sepi tanpa ia. Ingatkan dah mati, tak pun jatuh bangunan (rumah sewa kami tingkat 8 rasanya). Tup-tup jumpa bawah almari masa duk mengemas. Hahaha...

Masa kitaorang habis belajar, kami beramai-ramai melepaskan kura-kura tu dalam Tasik Harapan di USM. Entah hidup, entah dah mati kura-kura tu sekarang....

2 comments:

  1. 10 thn lagi..si totot akan berubah menjadi ninja turtle akibat radiasi di Tasik USM...

    jeng jeng jengggg

    ReplyDelete
  2. yer.. masa tu, tk panggil ninja turtle dah, ninja totot.. terbaik! hahahaha...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...