Iklan

Nov 17, 2011

UPSR 2011 - Terengganu terbaik

Semoga suatu hari nanti, Aisya juga antara yang terbaik itu.


Kenapa budak-budak Terengganu cerdik-cerdik belaka? Aku percaya ini antara sebabnya.

Kepok!

Percayalah, orang Terengganu di Terengganu, makan keropok hampir setiap waktu makan. Tak percaya, cuba pergi kedai-kedai makan di waktu pagi. Tengok orang disitu bersarapan dengan apa. Nasi lemak, nasi dagang, nasi minyak atau nasi kerabu kan. Tetapi mesti ada makanan sampingan, iaitu keropok! Samada keropok lekor atau keropok keping.


Bukankah bahan utama membuat keropok adalah ikan. Dan ikan pula kaya dengan protein dan omega yang dapat membantu perkembangan otak. Err.. untuk lebih perincian, sila Google yer. Aku cuma terfikir pasal ini bila baca blog Hanis Zalikha dulu-dulu, pasal exams & fish diet. Jadi aku rasa sebab rakyat Terengganu yang duduk di Terengganu sokmo makan keropok, maka kebarangkalian perkembangan otak menjadi lebih sihat adalah tinggi. Pagi makan keropok, petang keropok, malam-malam sambil tengok tv pun sedap.


Kedai menjual keropok pula, biasanya awal pagi dah buka dan lewat petang baru tutup. Kat kantin sekolah pula, rasanya memang tak sahlah kalau tak ada keropok. Aisya, hari tanpa keropok adalah mustahil bagi dia. Hahaha..


Bagaimanapun, ada keburukannya juga keropok ini, sebab ianya makanan bergoreng yang boleh menjejaskan kesihatan kalau terlebih makan dan akhir-akhir ini satu lagi masalah yang ketara adalah kebersihan tempat memproses ikan. Sudahlah begitu, terlalu banyak pula tempat membuat keropok sekarang yang wujud bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Masing-masing nak kaut keuntungan yang biasanya ketara bila musim cuti sekolah, tanpa mempedulikan lagi tentang lalat ke, ikan busuk ke, tempat yang kotor dan macam-macam la. Serius aku pernah makan keropok, dan hampir termakan lalat yang ada dalam keropok itu! Kalau lalat, boleh terasa.. kalau telur lalat? eeeiii....


2 comments:

  1. saya suka keropok lekor.,.. dulu duduk mersing...hari2 makan kopok..

    tapi kalau nasik tak baik, bontot gatal sebab banyak cacing...

    ReplyDelete
  2. aisya : bontot tu apa mama? kesiannya.. tak baik2 lagi ker? hahahaha...

    kopok memang sedap.. tp ada juga yg tak sedap, kurang ikan dan byk tepung jer.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...