Iklan

Dec 11, 2011

Antara 'bajet' dan 'budget'

Ada banyak sangat mahu bercerita, ada banyak sangat idea untuk berkongsi. Tetapi, taip.. taip.. taip... akhirnya tinggal dalam kotak draft sahaja. Macam tak menjadi jer. :(

Baca kisah budak-budak sekarang minat K-pop, kurangnya budi bahasa dan adab, macam-macam menerpa di fikiran. Berebut-rebut idea nak keluar, akhirnya satu aper pun tak ada.


Tapi baca salah satu komen kat blog yang dihebohkan itu, aku teringat kat Aisya yang sesekali bila bercerita tentang kawan-kawan sekolahnya, terkeluar perkataan 'bajet' dari mulut dia. Contoh ayat, 'dia bajet sangat!', dan aku pernah bertanya, 'bajet tu aper?'. Hahaha... nampak sangat aku dah tua, tak tahu perkembangan budak-budak dan k-pop2 ni!

Dan... aku ingat perkataan 'bajet' tu, dia dan kawan-kawan dia kat sekolah kat Terengganu ni sahaja yang guna, rupa-rupanya ianya adalah perkataan biasa di kalangan budak-budak sekarang. Dalam komen itulah buktinya. Dia ada guna perkataan tu. Hahahaha....


Serius aku tak jelas makna sebenar 'bajet' tu.. kalau 'budget' tahu la aku, lebih-lebih sekarang semua orang duk berebut borang bantuan rm500, yang dijanjikan dalam perbentangan budget 2012. Sebab aku tak faham maksud 'bajet' Aisya, jadi aku cakap dengan dia, aku tak suka dia guna perkataan tu.

'Ape bajet-bajet ni Dania, mama tak faham la. Tak payah guna la perkataan tu, macam busuk jer bunyinya.'

Hahahahaha....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...